Sunday, July 20, 2008

Calculations versus Languages

bismIllah…

Hmmm… aku suka Mate! Aku suka Mate! Erkk…

Aku tak tahu lah kenapa… minat aku terhadap bidang kira-kira ni sangatlah kurang sejak kecik lagi…

Aku tahu aku boleh buat, tapi aku tak minat sangat. Bila tak minat, kerja mula menjadi susah… perasaan pon tak gembira… Fobia pon ade juga. So, kenapa lah aku buat engineering? Hmm… Tanya soalan yang memang aku dah tahu jawapannya… ermm, that is another story.

Letih ar sem ni. Banyaknyer benda nak kena buat. Ade visits and for sure kena wat report. Then, ade lab. Report lab lagi. Presentation berlambak la pulak sem ni. Even lab pon ade intebiu2. Aiyakk…

Kelas Bahasa Jerman aku sem ni pon macam tak best seperti sebelum2 ni. Tak best bukan sebab lecturer. Tapi sebab classmates. Ramaila plak girls dalam kelas German semester ni. Ade dalam 8 orang termasuk aku [sem lepas 2 org je girls]. Tapi aku tak geng ngan diorang sangat cos diorang dak lepasan matrik and maybe jugak sebab diorang jenis riuh. Aku ni diam je. So, tak berapa nak masuk geng… Aku bising tu bising gak. Tapi tengok situasi ler.

Sem ni first time lecturer bahasa Jerman aku seorang wanita. Sebelum2 ni lecturer lelaki yang mengajar. The most unforgettable experience ialah masa German I cos lecturer yang mengajar tu best gila. Dekan Akademi Pengajian Bahasa himself. Prof. Hj. Noh bin Nyata. He’s awesome!! And thanks to him, aku menjadi sangat minat dalam subjek ni walaupun aku takdela terer pon. Tapi minat tu penting kan?

So, last Friday adalah first time aku attend kelas german untuk sem ni. Best jugak lecturer aku. Kira okey laa… but I was surprised when she asked all of us to stand up and give us questions to answer. Sape dapat jawab, baru leh duduk. Then, bila dah nak abis kelas, wat camtu lagi. Sape dapat jawab, boleh balik awal. Rase macam mase zaman sekolah tak?? Serius aku rase mcm budak sekolah. Déjà vu giler2. Haha… tapi best gak cos dah lame tak alami benda2 camni. Secara tak langsung, kelas tu ceria dan dinamik je. Sampai kawan aku yang tengah kelas bahasa Arab di sebelah leh tanya kenapa kelas kitorang bising sangat.[ye ar…berebut2 nak jawab! Heehee…]

To those who don’t know, students degree uitm diwajibkan mengambil subjek bahasa ketiga. Pilihla bahasa2 yang ditawarkan. Ade Bahasa Arab, Bahasa Jepun, Bahasa Mandarin, Bahasa Jerman, Bahasa Perancis, Bahasa Thailand, Bahasa Korea… [tapi aku tak sure yang bahasa Thailand tu. Ade ek? Housemate aku yang kata ade. Aku taknah jumpa pon dak yang amik bahasa siam and korea nih]. Tapi, most of engineering students ambil Bahasa Mandarin, Arab dan Jerman jer. Bahasa yang lain2 tu kat fakulti lain. Belajar dari semester 3 sampai semester 5. Tapi depends on faculty gak. Contohnye, budak Civil Engineering ambik 3rd language masa semester 5 sampai semester 7.

Aku paling suka subjek bahasa ketiga sebab subjek ni la yang dapat tolong pointer pun. Alhamdulillah, German I dan German II dapat A. Harap2 nyer semester ni A jugak. Tapi ramai yang kata kalau level 3 susah. Huhu… wish me luck! Selain dari tolong pointer, aku rase memang best kalau tahu bahasa ketiga. It’s very cool. Bagus kan uitm buat camni? Universiti lain ade ke wat camni? Maybe ade. Tapi tak diwajibkan kot? Oh, uitm di hatiku. Heheh…

Mari belajar bahasa Jerman:

Auf Wiedersehen! Maksudnya ‘goodbye’. Tapi ni perkataan skema/formal.

Tschüss! Maksudnya ‘goodbye’ jugak. Inilah perkataan informal yang selalu digunakan.

And of course, ayat favourite; Ich liebe dich. Maksudnya ‘I Love You’.

Sebutan untuk perkataan2 dlm bahasa Jerman agak susah la jugak. Tergeliat lidah gak nak sebut. Tapi mostly just sebut macam dieja dalam bahasa melayu.

Okeylah… cukup2 la takat ni.

Tschüss!!:tareroll:

alhamdulIllah…

15 comments:

13may said...

halt!
achtung!
achtung!

ishhh...pandai sungguh aku cakap german :D

razifembi said...

bahasa german nih...bley geng ler gengan tamil..susah n sebut...penulis dulu amik bahas jepun kat sekolah dulu...

nk bual dengan ultraman la katakan..

banzai...

izuan said...

As for me, I only learned French when I did my diploma in UiTM... but now it's getting rusty!

And you're right.. I got 'A' for French and my GPA for that particular semester shoots up like fireworks huhu!

Ryehanna said...

Ryehana to 13may: Hahaha... terer cakap german sebab main game yer!!! LOL


Ryehana to Razifembi: german macam tamil ke? well..xdela sgt. german lbh sedap didengar anyway. heehee..

Oo..bhs jepun is cool too tapi mls nk amik cos my sister pon amik jepun gak.plus,ramai sgt students amk bhs jepun. so,saje la amik german.heheh...


Ryehana to Mr. Izuan: Wow..u took French? French is tough,i think. Mm,mmg 3rd language tolong pointer kan? heheh..

yOnnA said...

err..
mcm mane u pronounce eh?
ahaha
tingin nk dengar.
my friend amek korea kat usm..
hari2 la dok speaking korea :p
hee..
err bahasa thailand ada kah?
eheh x penah lak dengar org amek :p

Ryehanna said...

nak dengar ana ckp german?kalau ana ckp,xyah la dgr.merepek je bunyinya.haha!

tapi kan,selalu je ade cerita german kat kirana...kena slalu usya la..btw,maya karin kan penah ckp german?dia fasih ckp german... jelesnye...

bahasa thailand tu ana pon xsure tp housemate ckp ader..dia pnh ade roommate yg amik bhs thailand.asyik ber'kap kap' jela.. haha...

baddy'boo said...

wow cool..aku suka uitm n kagum dgn nye..he..he..bukan ape aku rasa uitm ni- dah la satu2 nye U yg yuran dia murah n mcm ikhlas nak majukan org melayu tak mcm U lain yg dah la yuran beribu2 tapi hampesss tak jaga kebajikan students langsung...

Ryehanna said...

Betul Bed...universiti ni jer yg plg murah yurannyer...tapi ko xleh msk uitm gak kan cos xde course veterinar. Upm best gak kan..hehe..

okey..thanx for commenting.

izuan said...

Like you, I also hate working with numbers. It's lucky I managed to get 3 for SPM Maths.

I like learning languages. That's why I'm glad that I took TESL. We don't have any mathematical courses here (except for Testing & Evaluation) and I got C for that! :(

French is not that difficult as you think because about 50% of English words comes from French. The sound is different. For example 'reception'. In French, you pronounce it as 'risepsion'.

Ryehanna said...

Haha..i hate numbers too but i guess that's just my fate. sbb,eventho xsuke2 pon dapat A1 dalam SPM Maths. Yang Additional Maths hampeh la cos dpat 5C jer. tak kisah ar asal kredit. ngeh ngeh...

I love languages!maybe sbb cikgu bi mase skolah dulu best gile.tp skrg bi dah berkarat.nak nulis blog dlm bi pon riso n segan kot2 salah.hehe..

Same ar ngan German...banyak word yang same ngan english. serumpun kan.ahaks!contohnye Friend ialah Freund dan Cellar disebut Keller dalam German [eja je mcm eja bahasa melayu].

Dato G said...

salam ziarah: sy pon suka math.. suka suka suka mcm kamu juga...ekekke =)

Ryehanna said...

same la kiter yer...heheh

haxe said...

owh..yg aku taw "weltsanchaung" je..hehe

Ryehanna said...

ape itu? hehe...welt is 'world'. anchaung tu ape plak ek? haha...

salah eja la awak. patutnya 'Weltanschauung'... which means 'World View'. yes, i remember Prof Hj Noh ade sebut ttg ni dalam kelas masa part 3 dulu...

;]

samdaddycool said...

French, Italiano, english.. bahasa diorang lebih kurang sebab berasal daripada Latin...

best belajar bahasa ni, tapi tak semua orang berbakat.. masing2 ada kelebihan kat bidang tertentu - depend pada otak mana aktif.. (dan juga anugerah Allah)

..ada yg terer art, ada kira-kira, ada bahasa, ada terer berdebat, ada yg terer kelentong dn macam-macam lagi.. :)