Saturday, December 6, 2008

We went fishing today!

bismIllah...

AMARAN: Entry ni banyak gambar. hehe...

Pada hari ini, Aku, Yong, Nini, Wan [abg ipar], Amirul dan Ano [anak saudara Wan] telah pergi memancing di Taman Alam Kinta, Batu Gajah. Kami mula memancing pada waktu tengah hari. Walau bagaimana pun, cuaca mendung. Maka, tidaklah kami kepanasan. Hari yang sesuai untuk memancing! Cumanya, gambar-gambar yang diambil tidak cantik kerana kekurangan cahaya matahari. Tambahan pula, aku hanya menggunakan kamera di telefon bimbit sahaja.

Taman Alam Kinta, Batu Gajah, Perak.


Menuju tempat untuk memancing

Sudah lama aku tidak memancing. Ini adalah pengalaman memancing pertama setelah bertahun aku tidak memegang joran. Kali terakhir aku memancing adalah pada zaman sekolah menengah di tahun 1998-2002 di kolam ikan arwah Haji Wahid berdekatan SMKRS, iaitu sekolah menengahku dahulu.

Walaupun aku suka memancing, tetapi aku takut dan sangat geli untuk meletakkan umpan cacing di mata kail. Masa dulu-dulu pun, kawanku yang meletakkannya. Aku hanya memancing sahaja. Hari ini, Nini dan Ano yang memasang umpan. Yang lain...hmmm... Tengok dan tunggu giliran sahaja. =D


Memasang umpan cacing

Selesai memasang/meletak umpan, bolehla mula memancing. Aku hanya menggunakan batang kayu sebagai joran kerana aku tidak biasa/reti menggunakan joran kekili itu.


Pancing menggunakan batang kayu


Tak kisahlah... yang penting, dapat pancing ikan juga! Aku dapat pancing 3 ekor tilapia yang bersaiz besar ['standard' yang kami dapat tangkap]. Kalau ikan kecik, selalu betul kena! Yelah kan, aku memancing di gigi air sahaja. Mmm... menyampah nak kena buang semula. Dan bab nak buang kail dari mulut ikan pun aku tidak buat juga. Aku takut! Hehe...

Apa-apa pun, keseronokan memancing sangat terasa bila dapat ikan! Tambahan pula, banyak ikan di sini. Letak sekejap dah kena. Tapi ikan kecil la kebanyakannya. Boleh kata hari ini saya mendapat ikan kecil sebanyak 80% berbanding ikan besar. :(

Ikan kecil yang kami selalu sangat dapat

Tapi ada juga dapat ikan yang boleh tahan besar tau! Cuma gambar aku dapat ikan besar tiada! Takde sape yang tolong ambil gambar. Huhu... Takpelah, mari lihat gambar-gambar mereka yang dapat ikan dan sempat diambil gambar:


Muka-muka gembira semasa memancing...

Nasib baik kamera tak jatuh dalam air!



Seronoknya!


Okey, setelah beberapa jam, kami pulang ke rumah dengan hasil tangkapan kami hari ini. Boleh tahanlah... Semuanya ikan tilapia! hahaha


Hasil tangkapan: ikan tilapia

Baiklah, itu sahaja untuk kali ini. Jumpa lain di 'entry' seterusnya. Masa untuk menyiapkan makan malam. Aku harap, aku boleh makan ikan-ikan ni. Sebab, aku sangat jarang makan ikan air tawar. Mak tak pernah beli mahupun masak. Tapi disebabkan sekarang di rumah Yong di Batu Gajah, aku pun makan sahajalah. Tak nak banyak songeh pula.

Okeylah, sampai sini saja.

Assalamualaikum.




alhamdulIllah...

17 comments:

yasha di alam wp!! said...

eeeeeeeee!! cacing pown takowt!! fobia ke?? bukan cacing makanan ko ke panda?? hahhaha.. panda makan cacing ape!! =p ampon2.. t.t

Ryehanna said...

Woi! cerdik betui la budak sorang ni ekkk... panda makan cacing ek?? mane der! dia makan buluh arr! panda haiwan bertamadun yang xmakan benda kotor...
muahahaha...
btw, aku geli nk letak cacing kat mata kail je. kalo pegang, xgeli pon. just bile ltk kat kail, dia gerak2 nk lari. geli giler wei! cube try!

yasha di alam wp!! said...

haku x geli pom...!! aku ciap men picit2 lagi.. kalo lipas haku geli la.. ehh!! jap2.. ko bukan panda yang makan cacing ke??? hahhahhaa!! ampon2.... t.t

mecHANISm said...

hoho...ikan kecik2 pon nak angkut gak kew? bg la die chan nak besar..
ngehehehe

Adil said...

hmmm... org mana ek? bt gjh eh?
btw, slm perkenalan.

Ryehanna said...

Ryehana to Yasha di alam wp: Eee..lipas pon aku geli gak! hehehe.. weh,sedapnye ngutuk org ek!

Ryehana to Mechanism: LUpe plak, yang kecik2 tu bukan aku yang nak angkut tau. tapi ade *org tu xdapat2 ikan, bile dpt pon ikan kecik je. so, dia nak jugak amik sbg bukti dia dpt ikan [walaupon kecik]. ekekeke...
*abg ipar aku

Ryehana to Adil: BUkan, bukan org batu gajah. tapi org Beruas.
Salam kenal! :)

Tyra said...

ee geli tgk cacing... @_@

goooooood girl said...

your blog is feel good......

ezany said...

sik mkn ikan jer.. patut la daybab.. ekeke..

cybernetics mind said...

halamak...beshhh laaaa.
CM dh lama tinggal bab2 mancing ni,
gian pulak rasanya...

kat Batu Gajah tu one of my paberet pot utk mancing....xspecially kat Kampung Pisang tu....tp tk taw laaa pot tu wujud lagi ker tak

penah sekali tu kan..mancing 4 org - me, my bro, my wife & cousin...siap boleh dpt seguni ikan talapia...bila kira ghopernya ada 96 ekor...bukan yg kecik2 taw :)

i really missed those moment :(

Ryehana said...

Ryehana to Tyra: haha..tau xper. geli giler bila nk letak kat mata kail cos dia gerak2 nak lari even dah kena cucuk... eeee....

Ryehana to Goooooood Girl: well... thanx a lot!

Ryehana to Ezany: Makan ikan jadik debab? kalo ayam tu aku trima aa gak..cess!

Ryehana to Cybernetics Mind: Wahai CM, kami memancing ni kat Kampung Pisang, Batu GAjah ler ni... heheheh... memang byk port kat sini.tspi kitorg pg tmpt yg cantik and ade wakaf.
same ar...dah lame tgl bab mancing ni. nila 1st time setelah 6 tahun. haha...well, walaupon xdela byk dpt cam CM tu [giler byk kalo 96 ekor weh!], tapi kira ok la cos kitorg mancing kejap je...hihi

Mr. Azman @ Kreuger said...

amboih amboih hang... memancing tak
hengat ar...

berani plak tuh hang pegang cacing
kan... ekeke...

woit tadek pacat ke? Selamber kodok
jer berendam dalam air. Takkan tak
kene gigit pacat kot.

Tunjuk sket... miahaha~

Kreuger®

Ryehanna said...

Pacat ek?? alhamdulilah takde kena pon! sorang pon tak kena pacat atau lintah. riso gak tapi xde! hehe...
gate ek nk menengok betis org...repot kat tunang br tau! wakaka... [yela2 aku taula hang melawak...same ar kite..]

Mr PenyuBiru said...

wah! terrer ko mancing ek. cam best la plak.

Ryehanna said...

biase-biase jer... heheh.. nasibaik xmancing kat laut...silap haribulan dpt pancing penyu...pastu cat biru. leh hadiah kat u.. lol

*ape aku merepek ni..

Aznyda said...

Bestnya mancing! banyak gila ikan ko dapat weh!!

Ryehana said...

biasela nyda... mase tgh giler mancing.. :D