Wednesday, April 29, 2009

Bersentuhan itu penting.

bismIllah...


I've just watched two movies in a row tonight. Been thinking to watch another one after this but... maybe not. Kang tak bangun subuh lak kang.

Erm.. I can't sleep. Malam-malam begini (pagi-pagi begini?) mulalah terasa sunyi. Ada adik kat belakang aku pun still rase sunyi? Dia tengah tidur by the way.

Lately aku memang cuba tak nak fikirkan masalah-masalah yang menyerbu kepala. Malas. Kadang-kadang aku cerita kat Nini. Nangis kat dia. Yang kelakar, dia pun nangis sama. Aku lak serba-salah dan aku bagi dia gelak balik.

"Yang ko nangis ni ape kejadahnye, bengong?"

"Dah ko nangis... isk isk..."

"Bongok!"

Berderai ketawa.

**Abaikan perkataan2 kasar di atas sebab kami adik-beradik memang begitu, takde amik hati pun...

But actually, all I needed was a hug.

A hug. Not talks.

Tapi sebab dalam family aku ni kami memang kurang benda-benda camni so... kami takdelah buat begitu. Aku tak dapat bayangkan time aku nangis sedih-sedih and Nini peluk aku... Ewww... awkward.

Pernah sekali masa Nini hantar aku naik bas untuk pulang ke Perak, aku peluk dia, laga2 pipi semua tu. Dia sebak and nangis masa turun bas. Aku pun sama. Pelik kan.

Family aku memang tak ke arah sentuhan mesra cmtu. Mak aku 1st peluk aku time aku dah besar adalah masa aku nak amik SPM. Time nak ke exams. And pas Mak peluk, menangis aku sepanjang jalan ke sekolah. Sebab sejak aku dah besar, akil baligh ni tak pernah Mak peluk aku macam tu. Mau tak sebak.

Tapi sekarang dah okey. More reserve. Cos it becomes a routine lak. Setiap kali nak berpisah (blk ke Shah Alam semula or ke mana-mana yang leave home), Mom will hug me. Ngan siblings just salam jer. Tu pun macam kena paksa. har har har. Toksah harap la diorang nak cium tangan aku or aku nak cium tangan kakak aku. Kalau Yong paksa and angkat tangan dia ke mulut aku baru aku kiss. Cam hampeh. Haha. Aku pun xtau nape... dah macam tu.

Dah besar-besar ni la pun baru reti nak peluk-peluk Mak or kawan-kawan bila jumpa. Actually, sejak aku masuk Uitm Penang untuk diploma. Masa orientasi dah diajar oleh senior2 untuk salam berpeluk-peluk tiap kali habis solat berjemaah. Dan dipesan supaya selalu buat macam tu sesama saudara perempuan Islam.

Benda ni bagus. Sebab... entah. Aku tak pandai nak terang. Tapi melalui sentuhan ni, kita akan lebih... erm... lebih... lebih ape ek... ntahla... aku tak pandai nak describe.

"It is the magic of a touch, the power of a hug... that make life joyful."

Contoh kalau adik kita marah-marah. Kalau just cakap and lawan-lawan hujah mesti akan tetap tak puas hati kan... Tapi cuba kalau kita pegang tangan dia or bahu dia. Peluk sambil mintak maaf or explain things. Mesti dia cepat sejuk kan? Aku rase laa.. taknah buat pun. Tengok kat tv jer. Hahaha

All I know is, when I have my own family, I will practice this thing. This display of affection thingy. Heeee.

Yang aku perasan, kalau family yang sangat Islamik dan tiada masalah memang amalkan sentuhan-sentuhan ni. Dari pemerhatian aku kat kawan-kawan la... Bukan nak kata keluarga aku tak Islamik pulak. Tapi... ala... you know what I mean. Aku suka tengok family macam tu. Family aku agak bermasalah ler jugak. But we're happy despite everything we lack. =)

Hmmm...

What about you?
Do you feel awkward with hugs and kisses in your family?


alhamdulIllah...

40 comments:

samanosuke_04 said...

waa... romantiknyer post kali nie, apsal semaking personal rr dari post ke post? tapi bagus gak, baru aku bleh tau lbh byk pasal ko...

Ryehanna said...

Sharing is caring, aite?

;)

chokilala said...

aku pun tak biasa la peluk2 ni. hoho. eh apsal org atas ni nak kenal lebih plak. gatai eh!

Ryehanna said...

Hahaha... xtau la aku cik choki weh...kwn jelah!! XD

menteil said...

heh! rasanya setiap tahun mak bapak aku akan peluk aku..
time raya la.. apa lagi..

tapi yang tak dapat dilupakan bila aku jemput mak bapak aku kat airport masa dorang balik haji..
jumpa2 je terus mak aku peluk aku nangis2.. patotnya aku yang wat macam tu.. pelik pulak.. terharu jugak.. tapi aku still macho masa tu.. huhu..

mak yang rindukan anak bongsu mungkin..

Azam said...

kadang kala kita hanya mahu disentuh / dipeluk...tidak perlu percakapan. Walaupun ada banyak benda nak dicakap, tapi kita tidak mampu nak cakap...peranan sentuhan datang time ni...rindu nak hug baby umaira and baby safiya...

Pepejal said...

kalau dalam ESQ165 ia dipanggil salam semut. lebih mesra.. lebih rapat..

pelukan mendekatkan kita dengan orang yang kita salam.. tapi jgn yang berlainan jenis.. jadi lain plak kang.. huhuu

ELeEa said...

Hehehe...
sama la ana...
eleea blajar peluk2 ni pun masa orientasi masuk kolej dulu...
senior2 ajar pas solat laga2 pipi...( smpai kang tatau naper smpai 3 kali )

Tp mende ni mmg bagus pun...
u noe what...
a single hug can cure every pain...
eleea salu praktik mende ni dgn bestfwen ms kat kolej dulu...( pompuan la )
smpai basah2 bahu baju...nngis xhengat...
kalo sorg nangis...time peluk2 2...otomatik...dedua nngis...

sape nk join nnges...meh r dtg dekat...
pasti bahu baju akn basah sama...
what a sweet mmories...
emmmm....

prettyrain said...

my famili pn tk amalkan bnde hug n kisses ni.
but aku je yg gatal nk hug n kisses diorg.
huhu

HuRuL_Aini said...

salam..
aku makin suka entri ko...

betul..susah sangat bila nak praktik ngan family sendiri...rasa macam kekok je...
tapi kalau ngan member ok je...huhu...

betul, sentuhan tu kadang2 lebih bermakna dari kata2...

my dear ryehanna...be strong in whatever condition u r...if i can fly & be next to you, i will come & hug u at this moment :)
be strong okie...Allah love u

maymay said...

meh nak peluk meh...

hehhe >:P

Areej said...

bagi aku..hmm.. awkward!!! x kira lah dgn family atau org lain. tp klu saat2 yg cam pentng jugak nk gak peluk2 dgn family, cthnye klu nk berpisah lama2 sikit2 mcm bertahun2 gitu. klu dgn org lain selain famili biasanya aku akan elakkk dr peluk2 sedaya upaya ku hahahaha...x biasa la beb

ViNN said...

err..pelok2...aa..aa...

ye ar..malam kang aku pelokk...

Izuan said...

Same here... my family pun langsung takde amalkan peluk2 ni... except situasi tertentu je macam nak pergi/balik haji. So kalau nak buat waktu lain memang kekok. Tapi sangat setuju dengan kamu.. bila dah berkeluarga nanti saya akan mengamalkan budaya ni dengan bakal isteri dan anak-anak selalu (eceh) supaya diorang tak kekok bila dah besar nanti.

padi said...

ana..knape aku ase ko maken jiwang??apekah??

padi said...

mok majin..jgn doh..org punye syall..ko plok aku sudey mlm nih..heheh

Ryehanna said...

To Menteil: Time raya standard la kan.. hehe..
Oo..anak bongsu rupanya. patutla mak terkam bila lama xjumpa.. rindu tu... ;)

To Azam: Yup. kekadang memang tak nak bercakap.. just nak disentuh je... huhu...rindu nak peluk baby jugak... peluk baby je x awkward. and he/she will hug you back :)

To Pepejal: Of cos la jangan dengan berlainan jenis. haha.. tp mmg merapatkan kan? :)

To EleeA: hihihi... me pun xtau kenapa smpai 3x. lol. tp bagus kan orientasi uni ajar benda gini... ;)

Memang la kalau kena peluk time nangis ni xpasal2 lagi kuat nangis. and if i hug org yg tgh menangis, rs nak menangis jugak... rasa rapat sgt time tu. physically and emotionally..pernah peluk cikgu time dia sedih and org pn nangis jugak... what a memory...


To Prettyrain: Bagusla tu. at least ade jugak buat. nak manje2 eh?? eee.. manje rupanya dia nih... :P

To Hurul Aini: Thanx dear.. rasenya time memalam and pepagi buta aku memang byk berfikir. and u guys seem to like what i came out with. heee..

well, dgn kawan2 memang leh jgk la buat benda2 cmni, tp ngan family memang rase semcm. malu pun ada. hehe.. but i hope in time, kitorg akan lebih matang... :)

thanx a lot for the thought. i'm touched. really. :)


To Maymay: Ehh? mengada!! meh nikah dulu meh... hihihihi

To Areej: Elak?? hampeh sungguh.. kalau org dah nk peluk, peluk jela... tapi mmg awkward pun. huhu... same here la dear..tapi xpe, dh ada anak2 nnt leh praktiskan. heheh ;)

To Vinn: Oh.. sungguh xsenonoh. Bluwekk :P

To Mr Izuan: dah family nanti nak amalkan jugak eh? bagus bagus.. hehehe...

xdelah janggal jadinya nanti. lgpun benda2 ni merapatkan hubungan...kan?


To Padi: Jiwang ke mcm nih?? ermm... aku just... tulis dengan sejujurnya ape aku rase... huhu

btw, aku xleh imagine siot kalo ko peluk2 ngan Majin neh. ekeke..

Anonymous said...

as u said.. a single touch is more than a thousand words... x caya cuba peluk kucing atau cakap ngan kucing.. mana yg lagi best? I believe in actions not words..
-dodi-

Ryehanna said...

But words are important.

tho i must say, a hug is always welcome too. :)

Ryehanna said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

tetiba lpas bace entry kali nie rase nak peluk ryehana la plak;p

-brad-

Zai said...

entri kli ni agak ke arah
romntis ckit..ahem2..
btl gak,mcm dckp kat ats tu,
peluk ni mnyejukkn hati..
tp kbnyknnye majoriti
kat m'sia ni orng pompuan
klu jmpe msti nk peluk2..hehe..
klu llaki brjabat tgn jer..

p/s: nk mndi..lalala

fatoer said...

lam kenal ye...

Wana said...

meh aku peluk ko ketat2.. sure ko nyampah n tak kan nak org peluk ko sampai bila2.. hahahha...

Mr. Azman @ Kreuger said...

weh.. ye la tuh.. ke hang teringin
hug dengan pakwe hang... hahaha

jangan dibuat... doser. erk..
nak cube yeee... toksah cube cube.
hahaha...

ape ape pon aku pon same la macam hang... bile dah besar panjang baru aku rase selesa cium ayah aku sendiri. erm.. kalau dulu.. jangan harap la... dah besar baru nak rase pengorbanan famaly.. mase kecik dulu tak paham bahase. well... memang macam tuh ar~

hang baru nak masuk 25 kan? patut pon... memang perkara tuh akan reverse balik.. tadek ape yang pelik..

kalau orang lain tak pernah teringin nak cium mak ayah die.. aku no comment la.. tapi aku semenjak umur macam nko ni, baru prektis cium ayah aku.

of course i love my daddy. he's my hero and my idol what. proud to have one!

cybernetics mind said...

Emmm....ghopenya ada lagi satu persamaan kita ni yer. CM pon dalam family kami kurang benda2 camni...bukan nak kata hubungan kekeluargaan tu renggang tapi ntahhh...mungkin tak biasa kot. Tapi kan...bila tgok org lain buat [peluk or cium ngan parents or adik beradik] rasa cam satu kekurangan plak....walhal our family is ok...tkder masalah pon. Kot2 ada pon maybe time Raya...kena kiss ngan Mama...tu pon jarang.

Satu lagi kan...bab2 hugging ni memang ada powernya yg tersendiri...jgnkan pompuan, kalo sesama lelaki pon rasa semacam jer bila peluk2 ni...bulu roma meremang, pastu rasa cam sayu2 gituhhh. Pengalaman CM laa kan...walopun peluk ngan org yg kita benci or marah pon....kdg2 tu rasa cam nak nangis jer...siyes tk tipu.

*tu pasal org2 Arab sesama depa selalu berpelukan....in fact dalam Islam pon ianya mengeratkan silaturrahim sesama saudara seagama

Ryehanna said...

To Brad: Buat la kalo berani. lebam bijik mata tu kena tumbukan kungfu panda ku kang... huh!

To Zai: Romantis ke? ni umum la.. ke arah family.. huhu

To Fatoer: Lam kenal...

To Wana: Yeke??? meh try test... meh ar... meh ar... (dgn penuh menggoda)
kehkehkeh

To Mr Azman: baru nak masuk 24 thn la... bkn 25. saje je nk bg aku lg tua. sensitip ok bab2 umur nih.

To Cybernetics Mind: Ade jer persamaan kan? hehehe...
org lelaki pun rase sayu2 jugak bila kena peluk eh? nice to know... :)

nabilah hana said...

wei
hehe
like i said before
the power of hug hoho
=)

uShop said...

the power of hug.

bayangkan baby yg baru lahir MESTI diberikan sentuhan secara langsung dengan ibu, iaitu misi akan letak baby atas perut ibu buat beberapa ketika, utk merangsang imuniti baby.

kalo ko nk tau, kuasa sentuhan n pelukan ni senanye ade penjelasan dalam perubatan pon. huhu

Ryehanna said...

To Nabilah Hana: Yeah.. the power of hug. totally... :P

To Ushop: Tula.. aku ade bace gak tentang penjelasan dalam perubatan tentang sentuhan nih.. hehe

inspirasiizra said...

sob sob,
sedih nya baca entry nie,,
rasa nak nanges pun ada???

stakat nie,
aku x penah pun peluk my parents,,
just salam or cium saja,,
jahat nya aku,,
wuuuuuuu

Ryehanna said...

Xpernah peluk parent? umur berapa nih? kalau teenager leh maap lg la cos time tu mmg malu dan sgt xcool kalo peluk parents.

ape slhnye mula dr skrg... sedihnye...
not even ur mom?

inspirasiizra said...

rasanya start sekolah rendah kot,,
sampai la da remaja hensem sket,,
memang xde peluk parent,,
walaupun hari raya,,

kalau salam or cium tu memang kerap la,,
maybe coz sifat pemalu yang nak luahkan perasaan kot,,
jahat kan,,

Ryehanna said...

malu tu standard la kot..
tapi, sbnrnya lbh baik kita mula dr skrg.. mane tahu entah bila plak kita dpt peluk mereka lg...

kan?

try try la mulakan peluk2 ni.. bagus ler... huhu

MuNsYi^SaMa said...

nice entry..

sometimes we need a shoulder to cry on..a person to talk to when we faced difficulties in life..hugs and kisses are another way to show ur love to ur family..

in my family, hug, kiss on forehead and cheeks is a must not only to show our love, but also our respect towards each other..

sometimes it's hard to say I love U to ur family, hugs and kisses can help u convey ur feelings..

sori terpanjang lak..

Ryehanna said...

No, it's okay kalau panjang pun. bagus la nak share...

thanx for ur comment. ur family mesti happy2 je kan... :)

MuNsYi^SaMa said...

huhu..xde la happy je memanjang..mesti ade ups and downs in life..neway..stay happy n everything will work itself out..

yOnnA said...

babe! sgt suka kan entry ko ini sygg!! ngee sebab tak penah lagi jumpa blogger buat pengakuan terbuka mcm ni heee..

btw,
bab2 touch ni..
aku ngan family aku mmg sgt2 jarang (menghampiri tak pernah) amalkan benda2 gini. serius weh. aku 2 bradik je ngan adik aku. peluk? salam cium tgn? mati la tak pernah lgsg. mungkin kalau baling remote control,baling telefon, aku ngan adik aku mmg terbiasa.. hahaha. serius!

plus kitorg family tak rapat sgt. err mcm biase2 je la. dulu dan skrang sgt2 lain kan babe?

aku pun tatau nape tak amalkan gitu. mungkin bila dr kecik tak buat, suddenly nak buat bila dah besar. kita pun dah besar :p so of course la kita segan sikit..

ok la tu weh.. ko pun dah masuk medan touch2 ni :D
jgn hati tertouch pulak sudah! hehhe

Ryehanna said...

To Munsyi: Yeah... biase la hidup... :)


To Yonna: Tetiba terasa nak tulis tentang benda camni.. cos kita orang Malaysia ni jarang bersentuhan even dalam family kan... xmacam omputeh... huhu

Anonymous said...

orang melayu ni mmg jarang sgt ada physical touch dlm family. sbb tu anak2 dan generasi muda skrg lbh suka bermanja2 dengan teman lelaki yg dh sah bukan muhrim.