Sunday, May 17, 2009

Langsuir ke Langsuyo??

bismIllah...


Nota kepala: Gambar tidak disertakan. Aku pun tak berani upload. haha


Semalam masa melepak-lepak kat admin office, Kak N tetiba bukak cerita.

"Eh... tahu tak kalau langsu.. err langsuir?" Kak N macam tak berapa sure nak sebut ape.
"Langsuyo??" pintas aku.
"Hah.. amik tu Kak N. Langsuyo baginya. Memang orang Perak betul" Kak Yuna pulak menambah. Disusuli pulak dengan gelaknya yang takdela berbunyi macam langsuyo. Lucu benar dia dengar aku cakap loghat Perak (dia pun orang Perak gak so dia suka ar).

Hehehe.. stended la kan... mane der orang Perak sebut langsuir tu sebagai langsuir. Sejak kecik-kecik lagi aku kenal (eh silap! bukan kenal tapi tahu) dengan nama langsuyo. huhuhu

Ceritanya, Kak N kata pokok mempelam (mempelam=pauh, mangga) berdekatan rumahnya tu macam disinggahi langsuir langsuyo. Waktu itu malam... tetiba dia dengar bunyi macam orang... Eh jap. Nak bukak lampu. Ok.. sambung balik.

Waktu itu malam, tetiba dia dengar bunyi macam orang hayun buai. Pada pokok! Pokok tu memang rimbun, tak nampakla ape yang bertenggek kat situ. Tapi memang saspek langsuyo la sebab bunyi dan pokok tu bergoyang-goyang. Kak Yuna pun menambah, "Langsuyo ni memang suka menghayun tempat dia bertenggek. Bergoncang pokok kalo dia menyinggah". Hehe..

Aku tak tahu la betui ke idak ape yang Kak Yuna tambah tu. Kot-kot ada orang memanjat pokok tu memalam buta mencuri mempelam mane la tau kan. Yela, mana pernah jumpa pun (mintak simpang sangat!). Tapi Opah aku pernah la nampak. Opah kata langsuyo ni suka bertenggek kat pokok-pokok besar. Pastu mengilai atau goncang pokok. Ntahle. Penanggal pun Opah pernah nampak. Bebola api yang laju tu penanggal la. Tapi orang Perak sebut 'Penanggé'. Lagi-lagi pulak umah aku ni (umah Opah la asalnya) memang kampung.Yela, Beruas ni memang la kawasan luar bandar. Dan area belakang rumah ni adalah tanah wakaf dan ladang getah. Memang hutan dan perkuburan la.

Keluar la cerita yang asrama kat sekolah menengah beruas tu berhantu. Hmm.. itu aku tak tahu sangat sebab aku taknah dok asrama. Tapi dolu-dolu memang tempat tu keras la. Lagi-lagi time zaman 80-an dulu. Memang banyak kes... kiranya kalau dok kampung ni memang tak sepi dengan cerita hantu. Ermm teringat lak aku buku cerita Suangi dari Dr Tuah. Seramnya macam itu la... (bagi yang pernah baca buku itu)

Aku masih ingat lagi peristiwa betul yang berlaku masa aku kecik dalam umur 10 tahun kot. Masa 9 tahun darjah 3 kan? Haa... betul la tu. Ingat lagi masa tu aku kelas 3 Cempaka. Masa kecik-kecik tu, kami adik-beradik serta ramai lagi anak jiran yang lain belajar mengaji kat rumah saudara yang kami panggil Wan Chor. Rumah Wan Chor selang 1 buah dari rumah. Ada sekali tu, kami tak jadi mengaji. Sebabnya, rumah Wan Chor kena kencing dengan langsuyo. Memang aku pergi umah Wan Chor nak tengok macam mane keadaannya. Seingat aku, aku nampak set meja makan habis basah kena curah air. Bilas pas basuh.

Persoalannya, macam mana benda tu kencing? Bumbung bocor ke ek? aku tak ingat dah.. Hmm...

Pastu, pontianak yang kita nak tengok kat tv tu bukan langsuyo ke? Langsuyo tu pontianak la kan? Pontianak = Langsuir/Langsuyo. Kan? Kan?

Jawapannya ya selepas aku google 'langsuir'. Boleh baca kat sini. Kiranya pontianak, langsuyo, kuntilanak dan sundel bolong ni same jelah.

Photo was added at 8.37 am. Bila pagi yang gelap sudah terang. heheh..
credit to daylife.com

Eh jap... itu ke langsuir?

Bukan macam bawah ni ke?

Gambar ni glemer gila masa aku zaman sekolah sampai difotostat.


Bila dah bukak cerita hantu, macam-macam la kuar. Standard ar kan.

Hah.. di sini ingin aku memberitahu kepada sesapa orang Beruas or sesape yang selalu ke Beruas supaya jangan pandang tepi dan belakang ketika memandu di selekoh nak masuk ke Gelung Pepuyu lepas area Kg. Kota tu. Adik aku dah pernah terserempak pocong bertenggek kat tepi simpang tu. Huahuahua. Sian dia kecut telor. And ada kawan-kawan dia pernah nampak jugak. Tula.. balik malam lagi. =p

Aku setakat ni syukur tak pernah lagi dikacau dari segi visual. Kiranya tak pernah nampak la. Yang aku pernah kena adalah dari segi bunyi-bunyian. Uiii... memang menyeramkan ok!

Korang pernah kena 'kacau'?

And please jangan kata korang tak percaya benda-benda ni kalau anda beragama Islam. :)

baidewei, aku tulis entry ni pada pukul 4.30 pagi tu weh.. sila salute ngan aku.

:pandaGeli_05::pandaGeli_28::pandaGeli_31:


alhamdulIllah...

21 comments:

turb said...

serammmm..
telo sy pon dh kecut nih..
huhu

Ryehanna said...

LOL!

(serius aku tergelak mcm hape bace komen ni!)

aisyah said...

peh!!rumah kene kencing ngn langsuir??
eh?camne tuh?xsekolah sey langsuir tuh..

so far aku xtgk lg bende2 camtu..dak umah aku ade yg blh nmpak..hari tu dia nmpak bende2 camtu kat umah sewa aku ni..
adesss...

Ryehanna said...

Uihh.. scary siot kalo leh nampak benda2 ni.. kalo ada kwn yg leh nmpk, mmg aku suro dia diam jela. jgn citer2...kang aku gak yg takut nk bergerak dlm umah sendiri..

kwn ko nmpk bnda cmne? ko nyewa katne?

Dr House said...

Pokok mempelam ek, kat kg aku dulu pokok Ara. Sama ada betul2 ada atau saja je org2 tua x nak bagi budak2 keluar malam tak tau le.

DJ Farahani said...

Salam Kak Ryehana,

Fuh!Meremang bulu roma!Eh!Brr..
Akak,Farah tak berani nak tekan link tu coz seram...:P

Ryehanna said...

To Dr House: Tapi kalo mengaji malam2 memang selalu la bdk2 kampung menyamar hantu. huhuhu.. biaselah tu, org tua2 menakutkan bdk2... :)


To DJ Farahani: Eh? seram sgt ke? sikit2 jela kot. penulis pun seram2 sejuk masa masuk toilet pas publish entry ni. huahuahua

xtkn link? ala link tu xde gmbr.. yg ade gmbr kalo search images. haaa.. yang tu mmg xberani nk google pepagi buta td.. ;P

Lang Legar said...

em makcik aku pun dulu duduk beruas..
memang keras la kat area situ katenye..
tapi aku Alhamdulillah tak pernah nampak lagi la..

Mr PenyuBiru said...

aku saje tunggu pagi skit baru aku nak baca.hehe

Ynn. said...

member aku kata pokok ciku, tatau la sbb mse die tgh duk kt lua ade org baling ciku smpai kene die pdhal jauh dr umah, tgk2 mcm xde sape, eh tah la.

huhu btw apak aku ubatkn org lg2 yg kene smpuk,slalu la aku dgr org dtg kene smpuk mengilai2 kt umah aku ni, uhuhu tp x pnah la aku nmpk sndiri, wehh xnk do nmpk bnde cmtyu ;(

er apak aku ade ubatkn siti sarah, die kene kaco dgn 20 jenis makhluk halus, dr msia, thai, and mana tah lg, mcm2 aa aku tgk dr video yg d record.wuhh seram, kejap die jd rimau, jd burung elang, ckp bhasa thai. wuhhh

dBa said...

alamak~~~ bgus3..
tkot die kat blkang kau je

DJ Farahani said...

Salam Sekali Lagi Kak Ryehana,

Peh!Lagi seram!
Tak berani nak tekan!Huhuhu..

zai said...

kat dlm cermin tu cam alien jer,
tu msti sise2 mase alien vs predator ..

p/s:da lame xmsuk blog ni..da lupe link blog pandazz ni..hehe..jom ler tukr2 link cik ryehanna..

Idalara said...

eh..pasal arini akak asik baca entri pasal antu ni...dah le akak selalu dok sorg2 kat opis @ kat umah...baca Ayat Kursi bnyk2..akak ni nak kata penakut sgt tu tak gak tapi kalau dihantui dengan citer hantu je..mstilah jd seram gak bulu tengkuk tu..

alang said...

Weh. Malam ni time tdo, ko try la jeling2 kat siling umah tu. Mana tau ada langsuior duk bergayut ke.hehe

Wana said...

gila ohhh.... aku dahla seorang manusia yg penakot... gila ohhhh ....


Kalau malam ni aku tido ngigau, aku tuduh ko ekkkk...

Ryehanna said...

To LangLegar: Eh.. nama Langlegar ni dekat2 je ngan Langsuyo. hohoho... btw, ada makcik dok beruas dulu? ermm... well... dia tau la kan...

To Mr Penyubiru: haha.. aku pn tgg cerah ckit br nk upload gmbr.. :P

To Ynn: Xmau bace komen ko!! aku skip sbb tgh malam ni. sok pagi aku bc n komen blk. hihi

To Dba: Cesss!!

To DJ Farahani: Rajin tol dak ni tinggal komen. hihi

To Zai: Insya Allah. nanti saya add link :P

To Idalara: Hehehe... tgh msim citer hantu gamaknye... :p

To Alang: Ahh! cis cis! aku terbace jugak komen ko ni.. ni xsuke nih... :(

To Wana: Janganlah tuduh aku... tuduh akak tmpt kerja aku yg bukak cerita ;P

samanosuke_04 said...

huish apsal korang semua kene kacau ngan hantu nie? Muke korang tak hemsem kot..

aku skang nie tak pernah lagi jumpa ngan hantu, tgk cite antu penah laa...

petua yang aku slalu guna baca ayat kursi ngan amik air smayang seblum tido.. budak baik kan aku? tue pasal hantu tak kaco..

Mr. Azman @ Kreuger said...

woho... taip entri pon
bukak lampu..

ngapernye? takut langsuyo
tolong taipkan entri ni ke.. hehehe~
hang dengan langsuyo pon dah rope
nak same.. amende yang deme takut
pulak~ tadek masalah nye...

weh hana.. kat tempat nko prektikel
pon bleh tahan gak aku dengar citer
kan... deme tak tanye-tanye ke
kat orang orang lame tuh?

muahaahahaha... so creepy~

Ryehanna said...

To Samanosuke: aku pun xnah jumpa.. kena kacau dr segi bunyi-bunyian jer.. aaa.. aku xingt lak aku bace ayat kursi ke x masa tu. selalunya baca, tp kalo dh ngantok sgt mmg tertido xbace ar.. huhu


To Mr Azman: Cehh! ade ke patut samakan aku ngan langsuyo??? hampeh!

tmpt aku praktikal pn boleh thn ape?? keras mmg keras cos byk pipe bergalvani. huhu

Zac Rega said...

malam tadi sye kene ganggu :D