Friday, June 5, 2009

Chubby or skinny? ermm maybe something in between

bismIllah...

My favorite dish. Salad with lots and lots of 1000 island sauce!


Sekarang berat badan aku adalah dalam 65kg. Dah turun 5kg since aku tak makan nasik sebulan (sebulan je boleh cos dah balik Perak TERPAKSA makan nasi jugak cos takde makanan lain). Sekarang dalam proses mengurangkan pengambilan nasi... haih... bile nak kurus nih!

Aku tahu dan dah mula sedar yang pengurangan berat badan dan lemak berlebihan hanya boleh berlaku kalau aku tak makan nasi. Sebab, aku tak exercise. So toksah la nak suruh aku exercise ke mende cos memang aku maleh! Orang maleh memang le badannya debab ye tak?? Salah! Boleh kurangkan lemak dan berat dengan mengurangkan pengambilan nasi atau langsung tak makan nasi. Serius. Serta kena cuba kurangkan tidur di siang hari. hehe.. Sejam tu maximum ler.. Aku dah cuba dah dan memang efektif ar...

Sayangnya, sebulan je aku tak makan nasik. Adeii.. Susah nak tolak nasi bila Mak masak nasik kat umah dan kedai-kedai makan takde yang sedap dan dekat dengan rumah. Aku tak makan nasik sebulan tu masa aku dok Shah Alam. Situ xperla cos banyak kedai makan. Ngap mi goreng je keje aku... kekadang roti canai, roti telur, roti sardin etc. Tapi memang tak makan nasik langsung. huhu...

Pedulik la ape orang nak kata... Selalunya yang selalu dikata adalah, "Eleh, tak makan nasik konon.. tapi segala benda lain yang berminyak ko bedal". Heh. Lantakla... asalkan bukan nasi. Mueheheh... ok gak ape... berat aku turun 5kg. Dan seluar jeans aku kebanyakannya semua dah longgar-longgar kat pinggang. Abg Tapa pun komen yang aku dah ada pinggang.wtf. Even Nini pun komen yang my butt is smaller... wakaka..."kecik SIKIT" were her exact words. Lantak ah. Asal ade beza gak (dia suke nau kutuk kat situ) :">

Aaaa.. aku kena struggle lagi nih sampailah dapat berat badan ideal. Berat ideal aku dalam 55-56kg camtu kot. Huisy.. lagi 10 kilo! No wonder ar bila melihatkan lemak-lemak yang masih bertaut dia perut. Adei... Aku ni fluctuate. kadang-kadang macam dah ok, pehtu naik balik. Tah ape-ape...

Gemuk ke? Chubby jer la kot. Gambar diambil masa gi shopping kat Giant lepas habis keje. Dengan t-shirt company lagi tu. huhu.


Anyway, selamat berdiet oke... kepada yang dok mengutuk aku gemuk tu, sila cermin diri sendiri oke... Muahahaha... jaga ko, Hazimin!

Bila gemuk memang banyak penyakit datang, so kena ar jaga makan. Diet tu diet gak tapi jangan sampai membunuh diri lak. Diet untuk kesihatan. Macam aku ni, aku tak makan nasi tapi semua benda lain aku bedal jer... hihihi...


"Beauty is in the eyes of the beholder"

:pandaGeli_04::pandaGeli_04::pandaGeli_04:

Licin aku bedal... heh.


alhamdulIllah...

19 comments:

MuNsYi^SaMa said...

gile ah 65kg..ak pon 60 kg..haha.

ko nmpak kurus sket..pic2 sblum ni nmpak lg chubby..

neway, kurgkan mknn bminyak, bukan sbb takut gemuk, tp sbb takut byk penyakit..minyak akan mlekat di dinding2 perut dan saluran2 esophagus anda dan menyebabkan saluran itu tersumbat. :)

Ryehanna said...

Aku mmg berat. huhuhu..

aaa.. tahu.. mmg tgh dlm proses kurangkan amik makanan berminyak le nih... tp ssh gile!

dotblogspotdotkom said...

seluar jean tu kalu ada lagi yg tak muat...bagi je kat pakcik nih.....huhuhuh...nak plak yg berjenama dan mahal tu...sure pakcik pakai...huhuhuhu

Ryehanna said...

Hahaha...
suar jeans org pompuan boot cut laaa...
nak pakai ke???

wakaka.. mesti comel giler kalo guys pakai jeans boot cut. :P

Ynn. said...

aku pn dlm proses nk jd ramping gak tp susah la lg2 duduk dkt rumah, aku rasa baik kite duduk dkt hutan, makan buah je hari²
=.=

ko x nk try produk kakak eny?

HuRuL_AiNi said...

salam...
hoho...aku jenis yg mmg x suka makan nasi...tapi benda2 berlemak & segara mmg aku suka bedal....haha...jadinye berat aku pun tinggi gak....kadang2 x byk makan pun (kebetulan xde mood makan)...tapi masih gak maintain berat...bila makan lebih sikit, cepat je naik...hampagas betul...
last2 sume2 balik ngan metabolisme. berat aku cuma boleh turun dlm 2 keadaan je: 1) bulan puasa, biasa kalau dah 10 hari puasa tu boleh kurang dlm 4-5kg... 2)kalau rajin bsenam...problm skarang, lansung x senam....haha

baa...jangan la kau risau sangat benda ni....nanti jadi sakit pulak kalau x makan...haha...ni semua salah metabolisme (haha, ayat x nak ngaku salah betul..haha)

Nur Raihan Bt Mohamed said...

btul tu... kalo dok rumah jgn harapla nak diet.. aku dlu dok rmh after grad berat naik smpai 80 kg... pdhal aku rs aku x la makan sgt.. hik2...

tp lepas smbung blaja balik kat USM ni, berat aku turun jd 72kg...

ni aku smngat nk turunkan lg 10 kg...

jom sama2 kita membunuh lemak2 di badan!!! Fighting!!!!

Renzo said...

okie wat dlm gmbr xjuga nmpk chubby pun, ideal jg nampak.

makan sesenduk nasi pun okie la, bedal lauk ja tp plg penting sayur je la Ryehana bedal bnyk tym makan ^^,

Anonymous said...

dah ok la tu... nak kurus macam mane lagi....

-SR-

cikin said...

salam kenal..:)

hehe kiter pun dlm proses nak diet nih *tp sik tegendale je* ooo.. xyah makan nasi ek.. wokeyy.. pasni nak try.. tp cm susah gak tu.. hohoho..:P

::DNaZ:: said...

Boleh xmakan nasi..cubalah..mmg berjaya..pastu long term effect dia nak taw x apa?kawan aku bgtaw..mak dia masa muda2 mmg jaga badan, ramping seh..sbb xmakan nasik..bila tua tahu apa yang terjadi pada mak dia?ada kanser perut..sebb per?sbb usus dia xkuat,selalu kembung perut. Bahaya weh kl xmakan nasik langsung. amik la sikit karbo..jgn xamik langsung. Dulu aku x mkn nasik gak..pastu slalu kene cirit birit..usus aku pon start jadi xkuat..xleh berfungsi ng baik..kawan aku pon bgtaw la pasal mak dia nie..terus aku insap. Sekrg aku makan nasik hari2..tpi ng kuantiti yang berpatutan.

p/s: betul kata ko, diet2 gak..jgn sampai membunuh diri plak.

Ryehanna said...

Owh.. xmakan nasik xbermakna x amik karbohidrat langsung.. saya byk makan roti and benda berfibre. :p

saya tetap jugak tak nak makan nasi. elak selagi boleh. tapi kalau terpaksa makan (which is ALWAYS), makan la jugak sesenduk.

saya xdela jaga makan gila-gila smpai seumur hidup xmakan nasi... just sampai dapat berat yang ideal n pastu mayb makan nasi tp moderate. :)

naqiubex said...

Errr.. kena exercize jugak lor..
Baru dapat badan yang kurus dan sihat...
Mengeluarkan peluh juga memastikan kulit licin..
Makan juga perlu seimbang..
Daging penting!!
Sayur penting!!
Semua penting!!

BuahKranjiDalamPerahu said...

diet? need a lots of courage. semoga mencapai berat ideal

Lang Legar said...

aja2 fighting!!!
aku pun tgh berusaha nie..
walaupun usaha minima tapi ade la gak hasil walaupun minima jugak haha..

Ryehanna said...

Thanx for the encouragement!

aku sedang cuba diet ngan seimbang. elakkan makan daging merah! :)

Anonymous said...

huiii...gemoknye..alang2 bedal jela ape yg ade..xyah nak skip2+xmkn nasik..wat rugi je taw..sedap tu nasik,mkn plak ngn lauk pauk best..alang2 target la bio 80kg ke..br besh,..huahua <--nie galakan utk cik hana truskan melantak tnpa pedulikan org len/komen2 negatif..hahah chayok2 mkn!80kg dlm sebulan yer!

-brad-

Anonymous said...

yashygkacak

hohohoho~ semuge berjaya!! go go chaiyookk!! aku pown nak kurus kan badan nie.. ngaaaaaaaa~ tapi ko da nmpak cumel la.. nak kurus camne lagi.. aku tgk ko macam x caya je berat ko 60 ke ats.. pape pown!! teruskan usaha anda!! cume jgn smpai memudarat kan sudah... lol

adieha said...

nak tips utk lose weight + healthy eating, sila ke http://myh3rbalif3.blogspot.com

good luck!

p.s:
- nape tak mkn nasi. ape dosa nasik tu?? fat tak berdosa lak? ur salad is full of fat, do u know that? sia2 je mkn salad. :P
- cut down portion je. bukan eliminate trus.