Wednesday, July 1, 2009

Perempuan bercinta dengan lelaki muda. Salahkah?

bismIllah...


Tetiba nak tulis tentang ni. Bukan ape, aku ni kan perasan muda. So, pernah jer suka kat boys yang muda dari aku. Sekadar suka jelah. Mueheheheh...

Masalah ke kalau orang perempuan bercinta dengan lelaki yang lebih muda? Aku terpanggil menulis tentang ni sebab aku ade la kenal dengan seorang wanita ni. Kita namakan dia Syaza (bukan nama sebenar). Dia wanita bekerjaya. Belum berkahwin dan usianya 36 tahun. Pernah juga orang nak kenalkan dia dengan lelaki-lelaki single yang okey dan mahu berkahwin tapi kebanyakannya direject dengan alasan lelaki-lelaki tersebut muda darinya. Ada yang muda setahun, muda 2,3 tahun... semua habis. Reject!

Okey, maybe la sebab belum jodoh dia lagi bla bla bla... tapi... fokus aku di sini, salahkah kalau bercinta dengan lelaki lebih muda?

Pengalaman aku sendiri, kakak aku iaitu Yong telah berkahwin dengan lelaki yang muda 2 tahun dari dia. Iaitu sebaya aku. Takde masalah lah. Takde sape nak kisah pun rasanya. Tua atau muda, asal boleh hormat satu sama lain, rasenya ok lah.

Aku sendiri pernah la suka dengan seseorang yang muda setahun dari aku. Takde masalah lah. Leh jer aku suka. Kehkehkeh. Asalkan jangan panggil aku 'Akak' dari mula kenal sudeyyyy... Kalau tak memang aku akan rase awkward giler ah. huhu.

Bergantung kepada kematangan lelaki itu jugak la... cos aku suka lelaki yang matang. Bukan dari rupa jer, tapi pemikiran dan tingkah laku. This guy yang aku pernah suka giler ni walau muda dari aku tapi aku sangat admire kematangan dia. Well, hidup seseorang tu memainkan peranan juga kan...

Ermmm...
Ala, even artis-artis kawen ngan lelaki lagi muda pun rilek jer. heh.

Ntahlah... aku ada gak sepupu yang kata dia takleh gi ngan lelaki lagi muda. Cos rase macam bercinta ngan kawan adik lelaki sendiri (sebab ade adik lelaki). Heheheh.

Lain orang, lain gayanya.

Adakah perempuan yang tak suka bercinta dengan lelaki muda ni sebab nak elak dari berdepan dengan perangai tidak matang lelaki itu?

Atau, adakah perempuan tak nak bercinta dengan lelaki muda sebab tak suka lelaki manja? (kalo lelaki muda memang kebanyakannya kebudak-budakan ckit)

eh. tapi manje ar best ape. kehkehkeh.

Mmm adakah kerana tak mahu nampak tua bila jalan seiring sejalan dengan lelaki itu? Ni aku akui memang tamparan hebat gak laa... huhuhu

Ataupun... adakah lelaki muda direject sebab nanti orang akan kata-kata pompuan nih??

Bagaimana pula dengan lelaki, nak ke dengan perempuan yang lebih tua usianya?

Weh aku tanya ni! Jawab la!

Usia setimpal ngan muka la kan... heh
ke.. aku nampak lagi muda?
hek hek



alhamdulIllah...

35 comments:

Budark Nakal said...

bagi aku la..x kisah tua ke muda..yg penting cinta itu dtg dgn sendiri dan tnpa dipaksa...tp kalo yg tua sikit bercinta lagi best byk peglmn..kalo nak lagi best yg dah tua2 & nak jud dah serta byk harta...huh mmg best sebab cepat kaya nnt laki tu..wakakakaka...mata duitan nya aku...

p/s..pic sapa kat bawah tu..cam nenek jiran aku jer..umur die dah 93 erk..mmg same ar muke ngn umur..dah tua tp pndi posing..wakakakaka ~~ larikkk

Ryehanna said...

Pic sape???

NENEK????

KUANG AJAQQQQ!!!!

JAGA KO AKU BLASAH KO NNT, PI'EE!!!

(dah bertukar jadi mambra)

pjan said...

hahaha tua 2-3 tahun ok la tapi jgn la cari yang dah menopaus lak..nanti jadi masalah lak..

tapi ni semua jodoh dan ketentuan so xde salahla..nak kira ngan mulut orang memang sampai bila pun xkan selesai

Rjuna said...

Biasanya Perempuan lebih suka lelaki yang lebih tua, dan lelaki lebih cenderung memilih perempuan yg lebih muda dr mereka ini Normal

Perempuan suka lelaki muda
-pompuan jenis ni nak awet muda, selalunya lelaki muda tu hensem

Lelaki suka perempuan tua
-lelaki sebegini gemarkan perempuan yang matang dan tak gedik

kalau dah jodoh nak buat camner kan,

yang penting hidup bersama dan saling lengkap-melengkapi

Ryehanna said...

To En Pjan: Ermm so maknanye ok la kan?

To Rjuna: Yup. stended pompuan cr lelaki lbh tua n lelaki cr pompuan lbh muda..

perempuan suka lelaki muda-->mybe sebab perempuan tu suka lelaki manje... hehehehe

lelaki suka perempuan tua--> yeke xgedik? ok setuju la cos mostly mmg xgedik. tp ade gak pompuan dh tua2 pun gelenyar semcm. :P

kalau dh jodoh kan... hehehehe

<< s| tED| >> said...

it's ok. Bukan masalah besar. Jodoh bukan terletak pada umur tp pada kematangan!

padi said...

ana..majinn lg mude dr ko ehh??

Ryehanna said...

To Ted: Yeah agree...

To Padi: Majinn lg tua ah. dia lahir bln 5, aku bln 8. encik mdtb yela muda 2 tahun... :P

Rara said...

Tunang aku setahun muda dari aku . Alhamdulillah tak pernah pulak ada masalah terlampau kebudak - budakkan ke apa , sebab aku pun macam budak2 lagi hahahahahahha

Ryehanna said...

oh... syafi muda setahun ek?

bagus lah macam tu.. young at hearts kan... hehehe

Anonymous said...

Nabi pon berkawin dgn perempuan yang lebih tua...remember? =) ikot la sunnah..
-brad-

Ryehanna said...

hehehehehe...

asal x menopaus lagi ok la...

kalo x macam mane nk dpt anak?

;)

Anonymous said...

kalo menopaus pon tape,kawen la lg 1 yg lagi muda, cun, mantap, bergetah , bla2...janji yg menopaus tu harta plg kurang pon 1m kalo x 1b pon..ahaks

-brad-

Portgas .D. Ace said...

mude??
hahahaha~

Ryehanna said...

To Brad: Jantan keparat betul kalo macam tu!! hampehhhh

To Portgas: Ko gelakkan sape nih??? Y__Y

adol said...

biasa la cinta x kenal usia.. huhuhu

Idalara said...

salam ryehana..
hmmm..bagi kak ida tak salah rasanya jika sama2 suka dan tahu tgjwb masing2..ramai dah kak ida jpe pasangan wanita lbh tua dr lelaki berkahwin dan kekal bahagia..
kak ida pun pernah digilai lelaki mude 10 dari kak ida..tapi kak ida reject sbb kak ida mng tk de rasa apa2 kat dia..so..

Tyra said...

kalau muda setahun tak kisah sangat kot. tp kalau muda 3 tahun ke atas tu, maybe ada masalah sikit.

yelaa, masa mula-mula kahwin maniss je... "Ayang adalah gula dalam neskepe-ku", hah gittuu.

tp problem ni akan start bila dah tua-tua esok. bila perempuan dh 50... laki2 masih lg 48.. 47 tahun.

so pempuan dh 50, menopause segala bagai, jd x menarik la. laki2 kan masih kelihatan muda... org kate "life begins at 40." pastu kt sini la cam2 masalah akan timbul. cr pempuan lain la, ade perempuan simpanan la.. pastu x larat jaga suami la.

so pd pndangan sy la, ini kemungkinan salah satu sebb kenapa perempuan kurg cenderung nk pilih laki2 yg lg muda.

tp tertakluk juga pd individu tu. kalau boleh, it's ok.

Mr PenyuBiru said...

aku rasa la kan, bila seseorang tu dah jupe idaman hati, dia dah tak kisah orang tu muda dari dia ke atau tua dari dia. yang dia tahu hati dia dah tangkap cintan sama itu orang. aku rasa la kan..

err..nak kumen skit pasai gambor tu...err..gambor tu nampak cam..err..cam makcik makcik aaa... muahahaha..

Ryehanna said...

To Adol: Yer.. saya setuju. dengan lelaki2 tua yang kaya pn leh jatuh cinta.. hahaha

To Idalara: Thanx for ur comment, kak ida.. well.. biaselah tu kan.. saya rase pun ok, xsalah. ikut individu laa.. wahhh hebat! lelaki muda 10 thn leh gila2 lagi... share la rahsia... hehehehe

To Tyra: Komen awak ni sebijik macam komen akak2 di ofisku... betul la kan, problem dia bila dh tua nanti... pompuan menopos, kurang hormon estrogen n tak aktif sexually (mostly la kan). tapi lelaki ni xpenah menurun sexual drive... errr... ni komen2 akak2 ofis, bukan saye :P

To Mr Penyubiru: Tula...cinta itu buta...

adakah ko dh jth cinta sama aku sampai boleh buta xnampak tu muka aku yang comel dan bukanlah muka makcik2???????????

(bertukar jadi raksasa)

HuRuL_AiNi said...

yunho muda 5 bulan dari aku...lalala ***tetiba je..hehe***

x salah kalau perempuan berkahwin dengan lelaki yg lebih muda...contoh terbaik, Nabi ketika usia 25 tahun berkahwin dengan siti khadijah yang telah berusia 40 tahun...dapat jugak 6 orang anak, & sepanjang bersama saidatina Khadijah, Nabi x pernah berkahwin lain.

Untuk zaman sekarang ni, perempuan elak kawin ngan lelaki lebih muda sebab pertama kerana kematangan, kedua kerana payah menjaga ego lelaki tu sendiri & ketiga kerana pandangan buruk ntah apa-apa dari orang sekitar...bagi aku kalau muda 2-3 tahun...okay je....tapi kalau beza sampai 10 tahun, dua-dua pihak kena faham & sedia dgn risiko & cabaran la....

Cybernetics Mind said...

kalo dah jodoh..
nk wat caner kan...
mmg ada guys yg bercinta
or kawin ngan ngan pompuan yg
jauh lebih tua...
layan jer :P

ingat laa...
Allah does HIS job
in various & a mysterious ways..
ada ler hikmah di sebalik
apa yg terjadi....kena redho

chipsmore said...

x salah pon...s long s u guys epi 2gether.....if da syg 2...kentot pon bau wangi...ni plak umo..haha

zulfitry.com said...

well..kalau aku nak cari yang muda jer..( untuk masa nilah) ..mase depan tak tahu kot..
mana tau takdir hidup lain pulakkan..ajal,jodoh semua di tangan tuhankan..

well..selalunya kalau kahwin dengan wanita yang lebih tua..pada masa mulanya memanglah tak rasa apa2..
tapi bila dah lama2..mungkin akan timbul sedikit ketegangan yang melampau dalam hubungan intim suami isteri..

well..jalan sudah terbentang..buat sahaja pilihan..tua muda bukan persoalan namun sikap dan kejujuran itu yang utama..

betul tak ryehanna?

Ryehanna said...

To Hurul Aini: aku pikir camtu gak..that's y aku cari lelaki lebih tua.. hehehe

To Cybernetics Mind: Yeah.. agree... well, redho jelah kan :P

To Chipsmore: eh eh kentot tetap busuk walau ape org kata... bercinta ke x bercinta... huhuhuh

To Zulfitry.com: Betul betul betul! hehehehe...

ezany said...

ok jer.. xde masalah bg aku.. pandai2 la sesuaikan diri..

lelaki kalau nak buat poblem.. tak yah tggu tua.. so.. tak kira la.. suami lebih muda ker.. lebih tua ker.. kalau dia da nak menggatal.. dia buat gak..

pompuan pun sama gak kot.. nnt org kata aku bias lak.. hehe..

Ryehanna said...

well... hopefully u're right. Jangan wat problem dah tua2 nnt yer... ;)

Anak Lipas said...

berkahwin dengan yang lagi muda bagi perempuan.. hmm. tiada masalah rasanya, kerana, selalunya, lelaki akan memilih untuk kahwin lebih lambat berbanding wanita, namun dalam kes ini, perempuan yang lebih berumur.

hehe.

uShop said...

bercinta dengan wanita lebih berumur ni boleh lebih mematangkan diri. ape yg Aku pasti, diorang lebih faham situasi dan x cepat melatah..



jawapan Aku..

NAK!!

Aku leh jadi contoh entry ko ni :)

Ryehanna said...

To Anak Lipas: Yup. normally lelaki yg lbh tua kan... tp still xde masalah gak kalo lelaki muda asalkan pandai balance hidup n byk tolak ansur.. :)

To Ushop: Thanx for the info! so miss informer lg tua dr ko lah ek?

tapi ko pn mcm org tua-tua jugak so ok la kot. hahahah!

but seriously, baguslah kalo ko okey dengan semua tu. aku pn okey. and yes, u're right. yg dh agak berusia ni (mcm aku) dia kurang melatah ckit. lebih pendam je dl ape2 and xnak rush..

uShop said...

'mcm aku' itu bermaksud ko dalam situasi yg same ngan informer Aku ke? (yup die lebih tua)

Apekah maksudnye Aku mcm org tua? haha

Ryehanna said...

tak tak.. mksd aku, aku ni pn dh tua gak. cos aku pernah la suka n mcm hampir2 bercinta ngan org yg lg mda dr aku. huhu


ko matang. ok la kan. yelah... xtua. bluwekk! :P

yash aka yasha said...

aku kan x kesah kan tua kan muda kan asl kan laki tuh kan jambu... wkakakkaka!

aku nie lain sket.. suke tgk jambu2 terus suke.. bukan maksud jatuh hati mau pown jatuh chenta.. just suke tgk je.. hehehehee!

bagi aku x pelik pown mende nie..
ramai ape kawen macam nie oke je..
cume persekitaraan yang buat seseorg tuh tak berani nak lalui mende2 macam kutukan,perli memerli..dan lain-lain..

skema plak.. =.=

ayien ; iena said...

ok what lelaki mude pmpuan tua.
tp msti laa nk yg b'fikiran matang kn.
btw umo ta m'jd p'hlg pown.

unwanted said...

tak salah..
tp aku nk perempuan muda..ha3