Sunday, August 2, 2009

Controversial blog?

bismIllah...


Yesterday, today... I was hooked with a blog. Found the blog when a blogger friend 'tweet'-ed it. Terus aku ke link yang di'tweet'kan tu. Kemudian aku merasa sangat pelik dan marah dengan penulisan di entry itu. Kemudian aku teruskan lagi membaca entry-entry lain. Kesimpulannya, penulis blog itu seorang perempuan Melayu yang belajar di luar negara and she doesn't believe in God. And maybe juga masih tercari-cari tentang kebenaran yang hakiki. She is also a feminist. Oh, let me quote her "To me God is a chauvinist, favoring men always over women, and I hate Him for that".

Tak payah tau la blog dia ape yer.

Tapi aku terus juga membace blog dia. I read her older posts. As much as she puzzles+irritates+angers (at some point) me, I also admire her candor.

Eh, aku admire dia?? Okay, mungkin ade yang akan bangkang... kenapa nak admire orang yang dah tak ingat agama? tak percaya tuhan? malah suka kaum sejenis? (err.. in her case, bisexual kot. Tho dia macam confused jugak sebenarnya?). Moga dia mendapat hidayah akhirnya.

Ntah. But I do! Especially bila dah spent HOURS reading her old blog posts. Kenapa dia jadi macam dia sekarang? Well... dari pembacaan aku pada entry-entry dia yang lama, dia jadi macam tu kerana ape yang berlaku pada dia. Apa yang dia alami. Apa dia rasa while growing up etc. No wonder she is such a bitter and hard headed person. But she has other admirable qualities. She's strong, independent, brilliant, hardworking and adaptive.

Oh... aku juga terlekat lama di blog dia cos aku sangat admire dengan her choice of words. Her blog's in English btw. I don't really wanna know about her sordid affairs with men and women! nor do I wanna know about the parties she went to. But how she chose her words and wrote what she felt... darn, she's a really good writer. Brilliant. Too bad dia dah terpesong jauh... but her points of 'why i hate god' amused me. Let's just hope she'll find her peace with God someday.

Blog dia ade juga ditegur tapi maybe sebab blog dia tak famous sangat, so takdelah kena hentam banyak.

I don't really like to judge people by what he/she writes. Yelah... sape lah aku? macam aku baik sangat. And even if they are wrong, diorang tak sepatutnya dibenci, disisih or dihina. Bila buat macam tu yang diorang akan lebih rase diorang betul.. same goes to other issues as well. Hmm.. mungkin aku salah anda betul, tapi.. ntah la.. itu yang aku rasa.

I feel like I learnt a lot today just by reading her blogs. yes, she has more than one blog. Biaselah kalau feminist, mesti nak mempertikaikan penindasan wanita dalam agama. And she kept mentioning just that. Why women can't do this... why women can't do that... why only men have all the power bla bla bla.

Kalau orang tak kuat iman, mau terpesong akidah kalau terima bulat-bulat point budak ni. Dia memang budak pandai. Benda yang dia argue tu memang ramai bijak pandai Barat dok argue sebelum ni juga. Tapi takde manusia yang perfect kan... bijak tang ni, tang lain dia tak berapa nak bijak.. Childish sometimes. Especially bila dia nak tegaskan juga hujah-hujah dia yang anti-religion tu. Ape-ape pun, aku bace jer blog dia. Dengan minda yang neutral la...

I learnt a lot from her blogs bukan berkaitan points2 yang dia argue tu... tapi lebih kepada insan yang terperangkap dan keliru. Dan aku kasihan kepada dia.


How do you handle a blog like this?
I just read and try to understand the author from what she/he wrote. Trying to see in his/her point of view. Try jelah. I know I could never understand the writer sepenuhnya.

How do you handle a blog you didn't like the contents?
I don't read the blog. What's there to read if things she/he wrote irks you? Tak payah le bace kan. Ade jer blog-blog okay dan tak kontroversi (yang banyak followers) yang aku tak berkenan nak bace. Selera masing-masing la kan.

Sebelum menegur blog orang, what should you do?
Bila come across blogs yang macam tak best dan tak sensitif sila kaji kenapa dia macam tu (boleh kaji dari older posts). Then tengok whether dia dah pernah kena tegur ke tak? Kalau pernah tapi stil berdegil and takde buat ape-ape perubahan, so let it be. Cos ade je controversial blogs these days yang dah muak kena tegur sampai tak jadi ape kan... Biar jelah.


Okey, berbalik kepada blog yang ku baca tu...

Blog dia bukan famous pun. Dan dia bukanlah 'advertise' kepercayaan dia tu sampai boleh pengaruhi orang. Aku rasa tak. Blog dia blog personal. Bukan cerita tentang agama jer. Aku pun taknak famouskan blog dia kerana content dia yang sensitif tu. Dia pun dah bertukar ke blog lain. Blog yang dijumpai tu blog lame dia. Nevertheless, I haven't finished reading all the posts yet. And I want to. It's like reading a novel. A story of faraway places and a life I couldn't (and wouldn't!) be living. I read to kill time. And to experience new things...(to me, reading a story is like embarking on an adventure).

Okeylah... banyak aku mengarut pepagi buta ni. Sama-sama kita doakan mereka-mereka ini mendapat hidayah dariNya. Moga dijauhkan perkara-perkara ni dari berlaku pada keturunanku.

Salam.

p/s: Kalau korang stumble upon blogs like this (or other blogs yang tak manis isinya), what is your reaction??


alhamdulIllah...

16 comments:

Renzo said...

sy pena jg jmp blog camni ada blog yg gay (nak muntah tym tu pas dpt tau apa kejadah dier bt ngan lelaki lain =.=)

tp yg ttg hilang kepercayaan tuhan ni mmg la bnyk jg jmp. dorg bukan la nak menghasut org cuma nak buka story of their own feeling, rasa curiosity, life yg abnormal sekeliling persekitaran dorg dan faktor2 buruk yg lain.

harap2 dorg akan jmp jalan sebenarnya.

Aidil Sharizaq said...

Macam kenal je...hmm sounds like my fren punye blog.Name die starts with A kan?

yash aka yasha said...

huh??

penah gak jumpe blog gini..
bukan pasal x percaya agama ke ape..
blog gay.. agknya!

tak berapa nak pasti... tapi macam ya.. hohohoho!

aku sound kat komen tapi bese je x dek respon.. harap2 bior aku jela yang salah paham.. haahahha!

Ryehanna said...

To Renzo: Yup. mostly xde ajak or menghasut org pun. lbh kepada their choices on how to live their lives.


To Aidil: Nope. i dont think so cos her name doesn't start with 'A'.

To Yasha: Tegur yang termampu jelah. kalau xde respons, biar je...

Rara said...

masyaAllah . semoga beliau diberikan petunjuk dan hidayah olehNya . mintak simpang lah benda macamni jadi dengan orang yang terdekat =.="

DilOt said...

pernah gak jumpe blog yg lebih kurg mcm ni..tp lelaki la...

ai@reel said...

hanya pendapat:

dalam islam ...gay or lesbian memang dilaknat oleh ALLAH..but sebagai umatnya yng diberi kelebihan ilmu agama hendaklah kita bimbing dan beri tunjuk ajar ke jalan allah "kalau dia beragama islam".tanggungjawab kita membantunya bukannya menghentam atau memamdang serong...kita tidak tahu punca sebenar kenapa perkara itu belaku so bimbinglah dia...beritahu kebenaran islam itu...

kalau ia masih berdegil atau mempertahankan apa yg sedang dilakukan....maka itu antara dia dgn tuhannya...kita hanya mampu berdoa....moga dia kembali ke jln benar.

amin

Ryehanna said...

Yup. setuju... thanx for ur comment.

;)

sickchild said...

aku tau blog mana.
aku dah bace habis entry dye.
dan lama dah aku jumpa sebelum dye buat blog lain lagi.
dan aku dah bookmark lame dah jugak.
pna share ngan ladynoe.

aritu saje usha2 bookmark list.
bukak dan usha ; saje nak kongsi kat tweet =D

Ryehanna said...

heheheh... ko tau la kan...

blog tu la... well, bace jela. xabis bace lg blog lame dia yg ko bg link tu. yg blog lama giler (blog 1st dia) aku dh abis bace.

:)

azman shah said...

nyata dan sahih aku kaku dalam bahasa ingeris

Rashid said...

salam ryehana

Agak menarik. Moga ryehanna dapat berikan sedikit 'sentuhan hati' pada blogger tu. Mungkin persekitaran dan didikannya itu tak dapat berikan dia kekuatan dalam mengenal diri..

Moga ia kembali padaNya..

mydailyblog.info said...

susahlah cam2...kalau nak tegur pun dia xkan dgr jgk sbb dlm blog jea.huhuhu

Ryehanna said...

To Azman Shah: Eh.. kaku??

To Cikgu Rashid: Mmm dia dah jelak dgn teguran.. moga2 dia akan sedar juga nnt...

To Mydailyblog info: Hmmm. betul tu. mmg ssh. :)

yOnnA said...

aku penah jumpa blog yang tak percaya Allah semua, ini itu lah. wondering if the same blog yang ko ckp kan. aku baca je la. aku tak komen and x kutuk ape pun.

blog lesbian, gay semua pernah aku jumpa. mmg haram ah. lagi2 blog gay. aku bc je kisah diorang. mati lah aku nak tinggal jejak.

ye lah. kita stranger.takkan nak letak nama anon tegur kaw2 kan? tak cool lah :p

Ryehanna said...

haaaa.. aku setuju sgt ayat ko yg last tu... sgt xcool dok tegur kaw2 kalo pakai nick anon.

aku pn xsuke nk cari musuh.. so just bace jelah