Tuesday, February 2, 2016

Controlled diet

Bismillah...


Kesinambungan dari previous entry, aku tgh berusaha kuruskan badan kan... 1st session was last Monday (semlm).

Kak yantee msg tny cmne ok ke bla bla... Aku ckp ok. Takde sakit badan. Lenguh2 biase jela takde teruk sangat.

And she kept reminding me to control what i eat. Fuhh bagus trainer ni ekekeke... Tp seriously susah nak control makan. Bila aku makan sikit, susu jadi sikit. Arini mcm kurang sikit makan dari biase (biase = mkn mcd/kfc/pizza or nasi 2 pinggan for lunch! Kahkah)

Fine. Bole je kurang makan tp kena minum air byk sgt cos very very thirsty especially lps nyusu anak/pam.

And today, 1st time stock susu ebm (chilled) abis sebelum aku abis keje...


Stock chilled ebm aku (mmg xde buat stock utk frozen cos takde lebihan)

Setiap hari every morning aku pastikan ada 4 botol susu ebm utk Raiq minum. 1 botol mengandungi 4oz susu. Tahan dari pagi smpai petang pukul 4-5... Aku pergi kerja lambat ya. Kedai buka 10.30pagi. Aku masuk kedai around 11-12 tengah hari (ikut sukahatiku la hehehe). Kat rumah pagi tu sempat direct feed or pump... Kalau bibik rajin masak, sempat makan dulu.

Anyway, arini left home dgn hanya 2 botol susu. 1 botol xsampai 4oz pun... Stress aku huhu... So petang tadi amik Raiq bawak ke kedai cos bagi direct feed je senang. I dont have time to pump.

Aku sangat2 lah busy lately. Memang tak menang tangan. Nak makan, nak solat pun terkejar2. Inikan lagi nak pam. Cmne la nak manage time dgn efisien.

Ok fine aku tau, tp susah nk buat.

Kena buat jadual pasni cos aku new routine (work out) plak nak ditambah dlm sehari.

Mcm arini takde sesi ke gym, but I managed to work out before mandi/siap pergi kedai pagi tadi. 10 minit atas cross trainer. Jadilahhhh...

Kelakar... 10 minit atas cross trainer kt rumah punyela hazab nak abiskan masa. Kat gym aritu 30mins atas treadmill boleh je... Huhuhu. Kena ade org teman. Ngengada btl lah


Ok ok raiq bgn lak. Sambung later. Bye




2 comments:

rhmhrzk said...

Assalamualaikum akak, Nak bagi cadangan, kalau tak sesuai dengan akak takpe. :) Yang penting konsisten. Akak makan setiap hari pada masa yang sama; breakfast, lunch dan dinner. Cth: 8am, 12pm, 8pm. Setiap hari makan waktu yang sama tu.

Lagi satu kalau lapar in between tu contoh, 10am, 3-4pm, akak boleh makan telur rebus ke, tempe ke, ikan ke, yang penting protein based.

Jadi tak berlapar, badan tak stress untuk milk production.

Last sekali boleh try, waktu tidur dan bangun pun sama.

All the best kak!

Fyda Noh said...

Walaupun nak kuruskan badan, kena guna cara yang betul.. sebab menyusukan baby lagi kan, selamat menyusu & selamat menguruskan badan.