Tuesday, January 28, 2014

Airpak Express yang menguji kesabaran

bismIllah...


Hati tengah membara sangat ni. Bengang sesangat dengan Airpak Express. Fyi, I have been using Airpak Express service to courier orders since May 2013! Dah lama kan??

Yer, memang dah lama dah guna servis Airpak ni. Sebab rate dia murah. cthnye stroller 7-8kg pos guna Poslaju (dlm semenanjung) kena dlm RM50 camtu. Tapi Airpak? Only belas-belas ringgit je. Murah la kan?
And masa aku guna servis diorang ni awal-awal dulu paling lambat 3 hari la barang sampai. Kalau pendalaman or area Kelantan, Terengganu, dalam seminggu. Okla.. tak kisah sebab dah boleh bajet timing and inform customer.

Masalahnye sekarang ni... since a few weeks ago, or sejak bulan Nov, Dec 2013, makin teruk servisnya! Dahla customer service pun macam tak penah kena train, pastu lambat sangat respon. Giler ah... kalau aku kumpul komplen-komplen yang aku dapat dari customer, leh buat novel! Seriously.

And beberapa minggu ni memang kemuncak dah.

1. Aku pos barang since 21hb Jan ke JB. 24hb aku dapat email dari customer aku mintak no fon untuk call Airpak JB cos dia tak dapat-dapat lagi barang dia. I was busy at that time and tak sempat nak call/email by myself so I gave her JB's branch contact no and Airpak's customer service's email address.

Bila customer call no JB, she was told that her parcel has arrived at the branch since 22nd Jan lagi... tapi tak sempat hantar cos tak cukup orang. Bengang la customer aku tu. Dah bayar duit pos still kena tunggu lama-lama. And when asked to deliver the next day pun orang yang jawab phone tu takleh janji. Ape lagi, dia pun hantar emel kt Airpak. Tapi aku tak tau ape dia tulis cos dia tak cc. But she did mentioned 'I just wrote a long grandmother story to the emails provided from you and hope the company is taking some actions about it'.

Kesian customer aku. Nasib baik dia tau bukan salah aku tapi salah courier service yang sangat slowwww.


2. Aku pos stroller berharga RM1500 pada 15hb Jan 2014 kat customer di KL. Berapa lama la dia dok 'out for delivery' and akhirnya Airpak hantar pada 21hb tapi takde orang di rumah kata mereka(padahal customer aku tu ade maid kat umah jaga anak... tak tau le kalau maid kuar ke time diorg datang kan.. ok xpe la...). So Airpak tinggalkan note yang takde orang kat umah masa delivery. Customer aku terus call esoknya dan request for 2nd delivery. And customer ni pun memang ada kat umah cos demam and on medical leave. Tapi Airpak dok email mintak no fon alternatif cos tefon tak dapat-dapat. Yela, orang sakit kot? Mana nak pegang phone sgt.

TAPIIII... dia dah call bagitau ADA ORANG DI RUMAH. So?? Hantar jelah ape masalahnya. Even dah bg no lain pun (no husband dia) still xde pun hantar barang. Lame gile kot delay... Korang tgk sendiri le tracking di bawah:



Serious sangatlah menyakitkan hati. Yang buat lagi panas tu sebab nak call memang line asyik busy je kerjanya... kena email cc ramai orang baru nak jalan. Tu pun kadang-kadang tak jalan jugak. Dah email marah-marah baru take action. Penat weh camni... Naik blood pressure aku ok!

Dahla barang mahal. harga beribu. Risau gile la dok simpan lama-lama. haish tension je...



3. Ni latest kes and sampai sekarang barang tak sampai lagi kat customer. Alasan: alamat tak lengkap. Tak lengkap ape kejadahnye??? Aku DAH PERNAH hantar Boba 4g kat customer ni sebelum ni guna Poslaju. 1 day je sampai. Ofisnye kat Jln Perak, KL. Bukannye ceruk kampung. Kali ni dia order teething pads and Boba stuff sack pulak. Aku guna Airpak cos memang selalunye guna Airpak je... Aku pegi Poslaju once a week or kalau ada barang untuk dipos ke Sabah or Sarawak je (penah pos barang ke Sarawak guna Airpak, seminggu lebih baru sampai kat customer. Serik aku... Dahla mahal)

Berbalik pada kes customer aku tadi, bila aku emel suruh check balik alamat tu, haram tak sape reply. Bila customer emel lagi arini tanya update, aku tunggu beberapa jam jugak nak tengok sape nak reply tapi HARAMMMM. Aku call tak dapat. Call HQ tak dapat lagi. Heyyy bengang gile dah ni.



Hari ni dah 28hb dah weh. Kalau tak hantar gak arini tak tau la. Aku dah emel and cc segala bos-bos dah. Tak take action jugak tak tahu ler.

Sian customer aku ni. Tak pasal-pasal kena tunggu lama. huhuhu


Post ni aku buat supaya Airpak Express improve service diorang. Especially bahagian customer service tu yer. Ade ke barang lambat sampai and bila aku tanya status, dia just email esoknye gitau barang dah delivered. Tu je??? Kenapa delay? And ape penjelasan? Langsung takde. Sorry apetah lagi. Memang teruk betul la orang yang handle email korang tu. Bengang je akuuuu... 

Aku tahu la camne seksanye kerja kalau tak cukup manpower, so silalah hire enough people. Dulu tak ramai tahu courier service bernama Airpak Express ni. Now dah mula dikenali. Once dah dikenali, orang pun akan guna la. Tapi service pulak merosot. Dah banyak customer kan, duit pun dah banyak masuk, tambahlah pekerja wehhh!

Aku punyer bil Airpak bulan-bulan bukan seratus dua ok. Hari-hari ade je barang untuk dipickup. Tapi sejak jadi kes-kes macam ni, memang aku takut dah la nak guna.

Customer-customer sampai emel gitau please guna Poslaju jelah pasni. Maka, sebagai seorang online seller yang mendengar nasihat pelanggan, aku pun dah buka akaun Poslaju pagi tadi.

Insya Allah lepas ni takde la delay teruk sangat. Poslaju tu nak kata bagus sangat tu idak le jugak. Kalau request 2nd delivery ade yang tak layan, suruh amik kat Poslaju centre/pej. pos jugak. Tapiiiii sebab Pos Malaysia ni ade je di mana-mana ceruk kampung, percentage untuk barang delay sampai seminggu kena peram kat centre tu insya Allah tak banyak.

Ape-ape pun, aku harap takde masalah pengeposan lagi in near future.

***Update:
Baru je bos Airpak branch tempat aku ni datang melawat and bagi new courier service proposal. He apologized for the problems I faced, reduced the rates and asked me to support his branch. Katanya ade masalah cos pekerja kat KL berhenti kerja beramai-ramai.

Hmmm... tengok la macam mana... Serik sebenarnye aku ni... aku memang sangat pentingkan fast service. Bila jadi delay and bermasalah mcm-mcm, memang sakit hati sangat-sangat.

Memang tak dinafikan rate Airpak murah especially kalau pos barang berat. So maybe aku pos barang berat je guna Airpak pasni? And kena inform customer awal2 barang tak dapat dlm one day. Kalau dpt dalam 1-2 days kira bertuah dah tu. Nak cepat jugak bayar lebih, aku pos guna Poslaju.

Till then. Daaaaa


Written By Ryehana
alhamdulIllah...

27 comments:

bungkilan said...

sampai bos branch yang datang untuk appeal... mesti pelanggan tetap ni...

Mama Panda said...

Memang pelanggan tetap. hari2 ade je parcel. and bayar invoice on time. tak pernah lewat... dpt invoice arini, dlm 2,3 hari dh dpt payment. mmg dia suke la kan...

tp dh servis teruk sgt sape leh tahan...

Anonymous said...

sekarang ape cite? lembap lg ke

Mama Panda said...

Setakat ni dah ok dah. Tapi dah tak banyak pos barang guna Airpak. Barang berat jer...

yang delay agak lama kalau pos ke Terengganu. 3-4 hari baru sampai.

Healthy 'n' Beauty said...

huhu,,saya kena dengan Citylink,,sebulan baru customer dpt brg dia,,seriously kesian sgt kat customer..nasib customer jenis tak marah2..

SUNITA ARZANSU Supiyan said...

blh tahu x kat puchong ade ke airpack nie...coz cust request nak hntr parcel guna air pack.

http://vitaminumiebeautyandhealthy.blogspot.sg/

Ryehanna said...

Hi Sunita,

Boleh check kat website diorg bhgn branch... www.airpak-express.com

Kalau ke Puchong xde masalah selalunya

Anonymous said...

Hi, nak tumpang tya klu airpax kat JB ok tak?buat mase skrg.... takut saye lpas nmpk byk2 review tak baik kat fb...biasenya dr KL ke Jb brape lame?

Anonymous said...

nasihatkan air pak ekspress tutup perkhidmatan mereka sebelum syarikat tu bangkrap sebab takde org nak guna.

Fiza Jaafar said...

alamak..baru semlm order set brg baby..ingt seller guna pos laju..pastu dia kate guna airpark..name airpark pon baru 1st time dengar..huhu..google punye gooogle mcm2 komen negetive..ya Allah.....brg sy nnti tk tau la dpt brape hari..huhu

Anonymous said...

airpak memang masalah, yang tak masalahnya harga murah ekeke

my experience, barang x sampai, 2-3hari check system x delivery. pergi branch, bawak track no (mcm poslaju bwk track no nk trace), pg2 tunjuk track no, xdpt check. dlm sistem xda alamat ekeke. kna bgtau nama, alamat, pun xblh trace, last2 kna cari2, jumpa huh.

my cust experience, barang xhantar, cust call bertekak dgn airpak, ekekeke. pekerja masalah, xnk hantar. last2 hantar jgk, adui.

system out. pekerja pun out.

tp harga the best la. jimat :P

Anonymous said...

Same goes to me .. Check tracking num since 3july .. Smpai skrg held in branch then senyap mcm tu je.. Email x berbalas.. Call dieorg angkt tp bile kite hello terus tutup.. Call lg sama je .. Call office x berangkat.. Aihh

Anonymous said...

Ni i dah seminggu lebih tunggu brg tak sampai �� out for delivery dah 5 kali ..tapi tak sampai ..padahal office kat jb n tempat alamat i tu tak sampai 5/10 minit ..ni kejap lagi i nak terus pergi office dia..dekat jb i duduk pandan ..office dia kat johor jaya ..korang boleh tengok maps ..dekat gila kot

Ryehanna said...

To Anon 15th Oct:

Airpak JB memang bermasalah baru-baru ni (sejak Sept 2015). barang yang dipos mmg lambat dapat kt customer cos diorg BANYAKKK sangat barang and tak cukup manpower. Terjah jela kalau dekat.

Nor Aziah binti Sadri said...

hai sis.. sy pun tgh geram ni dgn kurier... CITYLINK JOHOR JAYA... tak hantar barang.. boleh dia kata penerima tkde kt rumah. padahal ade je sepanjang hari duk tercongok. esoknya kata nk hantar, tpi btg hidung pun tk nampk.sibuk call tanya alamat betul ke tk... bukan duduk kg... duduk kt bandar.. kita bayr die untk hntr ke alamat kita. ni nk sruh pickup sndiri lah tu.

Anonymous said...

Almk..bru nk guna service airpack..jadi mne yg bgos n murah ye..nk pos brg cust la ke kedah sabh n srwk..rate pon xthu bpe nie..tlog spe yg boleh calculate kn utk kedah sy brg dlm 6kg je..saiz ny je besar sikit dpd berat..dorg kire saiz ke berat ek???ke mcm poslju kire saiz klu brg besar??ermm..harap dpt mmbantu..

Anonymous said...

Brg..sy ni da 2 mggu tggu xsmpai2..tpon airpak Skudai xpickup!! Msuk plak voicemail dy..yg pelik time aq call time dowg tga break agkt plak..geramnye..uma aq sntiasa ad owg..Tp dy ckp da Anta brg Tp xad owg..last kol dy kte almt xlgkap..annoying btul la..aq guna pos laju 3 ari brg da smpai!!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
shahida che ya said...

I pon tgh geram ngn airpak ni..untie i pos dokumen dr kelantan pd tarikh 3/112015 sampai arini 11/11/2015 i masih lg x trima dokumen 2..ble i col airpak dekat seremban pd jumaat 6/11/2015,die ckp dokumen dh ada kt sne tp ari isnin br ada delivery dekat area umh sy sbb kawasan pedalaman katanya..isnin 9/11/2015 i col lg skali n katanya nk delivery ari rabu 11/11/2015 sbb staf y melalui jalan tampin-gemas cuti..so arini,ari rabu i col lg n die bgth staf die mc so ari khamis br blh delivery..i btegas i nk jgk dokumen 2 arini n staf die jji nk follow up n col i blk after 1hour..so i tggu lg slps 1hour i xde trima pon col drpd staf dierg so i col blk..n dierg ckp dokumen i akan sapai jgk arini(rabu 11/11/2015).i tggu lg sapai kol 5 masih xde jgk dokumen i 2..i cb col blk office dierg n lsung x bjawab sapai jam 6ptg..6.30ptg i cb col lg,ada y jawab tp ble dengar suara terus die letak tepi n borak2 ngn staf y lain..mmg biadap sgt dierg smua ni..utk teman2 d luar sne y mne ingin mnguna kn perkhidmatan ni bpikir pnjang lh dl..servis dierg mmg lembab mcm kura2..jd kn komen2 y sblm ni sbgai pengajaran..lps ni bungkus lh airpak express ni..

Icca Zarra said...

lembap gilaaaaaaa.. jb brance sumpah hegeh2 buat kje.. sakit ati sunguh bla brg sy deley dr 25/12/15 n now 3/12/15 xdapat222..

Icca Zarra said...

lembap gilaaaaaaa.. jb brance sumpah hegeh2 buat kje.. sakit ati sunguh bla brg sy deley dr 25/12/15 n now 3/12/15 xdapat222..

Anonymous said...

citylink paling teruk service die.. ari tu bli brg dri hong kong mlalui online. pastu check kat website bleh plak kata receiver's address invalid. call customer service die bleh ckap org yg anta tu x tau alamat.. dh thu x tau alamat nape x call.. die bleh ckap org yg anta tu x de kredit. kat parcel tu bkan x de no phone padahal ade no phone. buat ape ltak no phone tp x reti nk call kalu x thu alamat.. dh thu anta brg phone kene ade kredit in case kalu x thu umah bleh call tanye kat mne umah.. at least gdex call w/pun die x thu alamat kat mne.. poslaju lg better service anta brg tip top. x de nye nk hold brg lama2...

Kesian anak aku said...

barang anak aq dari bulan 8 2015 sampai sekarang dh 2016 x dpt lagi,silap aq gak tak tye seller pos guna apa haha hampeh tul laa.. sejak kes ni, bila aq beli brg online, yg mana seller guna airpak aq x layan.. byr mahal pun xpe janji brg sampai... BOIKOTTTTTTT..

kkkkkkkkkkk said...

Airpak memang hmmmmmmmmmmmm. Rugi duit je

Anonymous said...

Same goes to me!! I beli barang untuk bsness. 6hb feb now 19feb barang xdpat lg. Act i xtau pon airpak ni seller yg bg choice. I tgok hrga murah i pilih jelah. Beza byk dengan poslaju. Haha. Then bila barang xsampai2 i cari la num contact airpak skudai jb. Cus servis told tempat i seminggu sekali je ada masuk. Ok fine. I tggu xde pon reason drver call xpick up. But kt uma i ada s.i.l i ok. I call cus servs i change address mana yg senang airpak msok. Tp xdapat jgk now i call cus srvis byk kali xdpat2. I call staff direct fon xdapat2. Gerammmm sehhh!!!! Memang last la i pakai airpak. Barang i dari sabah 2 hari je ok smpai jb pakai poslaju. Even mahal sikit xpe dari sakit hati nih. Huhhh!!! If today xde delivery lg. Esok pagi2 jgk i nk ambush pej airpak! Gaduh gaduh la kite. Hahaha

Anonymous said...

Huhuhu.. sy bru jer oder brg online.. seller post guna airpark. Lupa nk tya seller post pkai apa. Selalu beli barang online pkai pos laju dlm 2-3 hari dpat dah. Ni pakai airpark hari ni hari ke3 dah.x tau la bila nk smpai.. jgn jadi mcm gdex dah la..after 3 week baru sampai..

Anonymous said...

Bagi saya untuk diri sendiri terpulang nak guna courier servive apa pun.Tapi, untuk tujuan business. Lebih baik seller guna courier service yg lebih baik. Kepuasan pelanggan diutamakan berbanding mencari harga yang sangat murah tetapi perkhidmatan yang ditawarkan sangatlah teruk. Apa yang kita dapat berdasarkan pilihan kita sendiri. Jadi, bijaklah dalam memilih.