Tuesday, December 13, 2011

Frugal mommy?

bismIllah...



Bila pakaikan Razin lampin kain, orang cop kita kedekut. Ngan anak sendiri pun nak berkira pampers bulan-bulan... hey hey hey... jangan la begitu... Razin punyer cd ade yang paling mahal rm85 sebijik tau. Ade yang rm75, 65, 55, 45, 32, 25, 20, 18. hehehe... macam-macam ada. But I believe in long term saving... ape salahnye melabur dulu. Tak sabar nak ada anak lagi... orang kata, kalau anak lebih dari sorang, lagi la nampak jimatnye... sebab One Size cloth diaper tu adjust kat butang je.

So biaq pi la orang nak kata kedekut ke ape... yang penting, I know what's best for my baby and our little family. Duit beli pampers tiap2 bulan aku simpan untuk bayar duit takaful for Razin and myself and spend some for his clothes, toys etc. Dapat beli jumperoo, beli ergo, beli stroller Quinny. hik hik

Tapi aku tak rasa aku frugal mane pun (jadahnye frugal kalo pakai Quinny! -___-)

Now I'm itching to buy a second stroller for Razin. Crazy, I know. Hubby disapproves. :(

Ahh anyway, I'm going to have another Ergo soon. Kali ni saje gatal try Ergo Performance lak. Tunggu gaji k...

Ade sesape nak beli Ergo Star Galaxy aku? Mau jual murah-murah je... condition tip top. Aku sayang sebenarnya cos laki aku pun suke... tapi sampai 2 biji Ergo?? ermmm... kalau ada yang nak, gitau la ye.. emel me... nak jual rm290 ONLY with postage (beli tiga ratus lebih) :)

In action



Walaupun aku ade jual Baby Bjorn punyer carrier, tapi aku personally prefer Ergo. Lebih mantap. Downside adalah; tak sesuai untuk newborn. Kalau nak jugak, kena beli Heart to Heart insert tu... tapi dalam cuaca Malaysia yang panas ni, tak berapa sesuai. So Ergo ni sesuai untuk baby dah besar sikit... dalam 4 bulan ke atas cun-cun la pakai Ergo :)

Eii banyak pulak membebel nyer...

Actually, aku mencari someone yang leh tolong aku cantikkan website. Domain dah ada, hosting dah ada, tapi semangat aku luntur bila pakai wordpress. Tak pandai laaa... waaa sian aku kan... jadi malehhhh nak update. Tak macam blogspot. So ade sesape leh tunjuk ajar? Orang tu kena la banyak masa free... Cik Chokilala dah dapat keroje kat Cyberjaya, tak free dah nak tolong aku. uhuk uhuk... btw, congrats Choki! Gaji lebat, leh la kahwin cepat... hihihi

Mmmm... sebenarnya aku nak citer tentang CP or Cloth Pad. Jauh nyer menyimpang...

Yezza... aku tengah bendera merah dan happy bangat dapat try cloth pad yang aku beli 2 minggu sudah. Selesaaaaa dan ianya reusable! Aku kan suka benda-benda yang washable and reusable nih. Jimat kot? hehehehe...

Memula aku memang rasa macam... ishh, cloth pad? -___-"

But then, I use cloth diaper for Razin... Cloth pad is the same concept. Cuma aku rasa blood stain lebih susah nak tanggal berbanding poo stain kan... And harganya pun boleh tahan... rasa macam mahal gak le kalau RM20lebih itu seketul kain kecik... tu yang lama gak dok mikir-mikir nak beli ke tak. hahaha

I do use cloth pad... tapi bukan yang fancy-fancy camni la. Old skool punyer.. ekeke... Tapi bila ada duit lebih aritu, aku try la beli promo punyer pakej. And guess what? I like them!

Dengan ini aku mengisytiharkan yang aku takkan beli disposable pad lagi (kecuali kalo aku bersalin lagi cos darah beranak banyak!!). Bye-bye Kotex. Hai cloth pad. hihi... tapi aku baru ada 3 helai je... nak kena beli lagi time gaji nanti (last gaji beb!)... Takpe... Pelaburan.... :)

Plus, they're cute ok! hihi!


Gambar dicilok dari Sweet n Cozy sebab aku beli CP brand ni ler...
(free promo ni kak Ayu hihi)


p/s: Lagi berapa hari je untuk bekerja di kompeni... Ade ke Ganesh suh aku kerja lagi time Krismas ganti dia cuti??? Why should I? orang dahle tak sabar nak blah... huhuhu



alhamdulIllah...

11 comments:

LumutHijau said...

Ryehana, bunyi mcm menarik. Tapi, x ke susah nak hilang kan darah tu? Mcm x yakin lagi la kalau nak start guna pun.

LumutHijau said...

& lagi satu, cp ni, x leaking ke?

Ryehanna said...

To LumutHijau: Haaa me also pikir camtu gak before this. tapi bila dah pakai and try cuci (memang gile bab mencuci) senang je hilang blood stain tu. arini dh cuci all 3 of the cp. Okla... mlm ni jgk I'd just another another 12! XP (kena try dulu la beberapa pcs br yakin...

And no, tak leaking cos ada waterproof layer. mcam cd jgk le... hehehehe... i dh try, arini my 1st day n mmg heavy flow tp xde bocor ape pn.. alhamdulillah la..pdhal pakai yg medium je bukan yg heavy :p

Ryehanna said...

*typo...

I'd just ORDER another 12 pttnye ;)

LumutHijau said...

O ye ke... Mcm nak try la.. Hehe... Tapi sebelum ni awak ada buat research x, atau tanya siapa2 ke, biasanya berapa lama jangka hayat cp ni?

Ryehanna said...

dah buat la research sikit2...

diorg guna material zorb pr bamboo hemp etc.. iaitu material yg sama digunakan pada insert cloth diaper utk menyerap cecair (in this case, blood). Zorb dan hemp ni mmg bgs la dr segi penyerapan plus nipis je so xbulky. mmg selesa...

jangka hayat xpasti, tp Snowdrop CP ade warranty 1 thn.tp rasenya mmg tahan lama (tgk dr rupa) kalau basuh and jaga elok2 :)

deena awanis said...

welcome to CPing world..dina pun baru lagi..tengah nak build stash..=)

Anonymous said...

Ergo Baby Carrier ada lagi ke?
zalia_ikhwan(@)yahoo.com

Ryehanna said...

To Deena: Ana pun baru sekali period tapi stash dah banyak dah ni! wakaka... dok beli borong je kejenye... :P


To Anon: dear, ergo dh kena jual le... huhu

mrs.syediz said...

err,
awak jual bjorn?

Ryehanna said...

ha ah.. ade jual baby bjorn tp kena pre-order. now tgh buka pre-order, kalau nak inform je.. hehe