Friday, July 31, 2015

3rd baby dah lahir

Bismillahirrahmanirrahim...


Alhamdulillah baby dah lahir.

Baby sihat, aku sihat. Sekarang tengah struggle dengan penyusuan cos macam biase, kalau czer (mcm Raul dulu) memang susu lambat kicked in.

Czer?

Yes, another c-section for me.

Aku malas gila nak story bab beranak kali ni... Tapi untuk catatan peristiwa, aku taip jelah.

My feelings right now adalah sangat kecewa. Dahla kecewa, sakit plak tu. So sesapa tanya kenapa czer kt fb, memang aku malas jawab. Frustrated. Tapi dah tu nasib aku, terima jelah.

27hb July.
- due date. Doc wat VE. Nothing. Nada. No dilation AT ALL. Nak buat membrane sweeping pun takleh cos jauh lagi jarak serviks ke ape tah.. Jari doctor pun tak sampai.
- was told to come again the next day to be induced.
- aku sangat takut kena czer so i asked the doctor, what happened if takde buka? Dia kata selalunya buka cos aku bukan tak pernah melahirkan... Pernah je beranak normal. So.. Tunggu je sakit datang.. Mmm fine.


28hb July
- warded at 8.40am... Doctor came at 9.30am. VE again, but still takde ape-ape bukaan, so masukkan ubat untuk induce ke dalam miss v. Around 10 am gitu...
- Doktor cakap dia akan check balik pukul 3.30 petang kang. 
- Everything was fine. Aku still tak sakit-sakit eventho dah noon.
- At lunch and after that nurses came untuk bagi ubat "poopoo"
- Terus membuang lepas masuk ubat
- Still, sampai doctor came at around 4pm aku masih tak sakit ape pun... (Orang kata induce sakit kan, aku takkk!)

4pm, 28th July
- I was not in pain and bila doctor buat VE, takde bukaan! Doctor was surprised too.
- I was told that he could not give me another induction pill because:-

a) jarak kehamilan dekat sangat... And previous pregnancy aku dah kena czer. So takut akan ade kes uterine rupture

b) dah masuk satu ubat pun takde sakit ape... So most probably kalau letak ubat lagi still takde bukaan.

Maka, the doctor gave me time until that night... Tengok malam tu sakit beranak ke tak. And if takde sakit ape, dah pukul 12 tengah malam kena puasa la cos esoknye nak kena operate.

Nak tak nak kena operate gak la cos baby dah overdue. Aku lak ade GDM... Ni dah 2 hari delay dari due date dah pun.

Malam tu still takde sakit. Sakit nak berak, sakit baby gerak-gerak je... Takde pun sakit contraction or baby mengeras. Alahaii sedih dah.

Malam tu nangis after jam dah lepas pukul 12. I couldn't help it.

Bengkak biji mata bangun pagi tu. Sedih sangat... Sebab aku tau dah camne seksanya nak pantang nanti (ok time taip ni pun nangis jugak)

Dah pernah rasa time Raul dulu.. Memang tak nak sangat2. :((

Bangun pukul 4 pagi. Ke toilet, ade macam berlendir2 time lap miss v. Tetiba rasa ade harapan... Tapi malangnya sikit je benda tu.. Could be the result from VE dari doc sebelum tu...

Pagi tu doctor datang and wat lagi VE. Memang takde bukaan langsung. "Baby jauh lagi..." He said. Alahaii pasrah la. 

So deal nak operate pukul berapa etc...

Masuk OR pukul 9.45 pagi.

Baby keluar pukul 10.04 pagi.

Cepat je nak kuarkan baby... Nak tunggu jahit tutup dalam setengah jam. Around 10.40am I was back in my room.

Hubby was there the whole time during the operation. 1st time la dia tengok aku kena lapah hidup-hidup.

Doc bius import dari Kpj. Dr Ngah namanya tak silap aku... He was standing near my head when he said "ok cuba angkat kaki" 

I tried. Of cos tak leh la... "Haa takleh kan.. So kita nak start operate ya... Relaks shj" 

Ok. Dalam OR tu ade Dr Goh, bini dia Dr Diong and then ade Dr Ngah tu aka anaes. Nurses ade 3 orang.

Kali ni mcm pelik sikit biusnya... Aku rasa kebas-kebas and bole rasa doc sapu yellow liquid tu before dia start incision. But of cos la aku tak rasa sakit incision kan.. Gile kau hahaha

Cuma pelik sikit kali ni. Awal-awal tu dapat rasa... Dah start potong baru tak rasa. Masa Raul dulu, I didn't even know when the doc started cutting cos memang bius tak rasa ape langsung.

Baby lahir 3.3kg... Exact weight was 3.285 kg.

Another boy.



Tu jelah cerita kelahiran.

Tido satu malam kat situ then esoknya dah boleh keluar. Aku tak sabar nak balik eventho aku tau betapa tension aku akan jadi... Dengan bab susunya, dengan sakit perutnye...

Now i'm already sleep deprived cos susu takde lagi... Ade tu ade tapi sikit kot. Still colostrum warna jernih. Baby tak puas so aku sumbat je susu botol. Luckily clinic supplied 2 cans of Frisolac. So ade la susu backup.

I need my sanity rather than stressed about baby crying sbb lapa. Esok lusa baru ok susu aku ni...

Sekian. 

Till then.

Assalamualaikum

0 comments: