Monday, March 19, 2012

Back to...?

bismIllah...


Woke up at 3 am. And now dah 4.45 am, perutku mula lapar. Memang kalau aku bangun awal pagi, cepat je lapar perutku ini. Hmm...

Bangun sebab nak buat kerja sikit. Google products, download gambar, survey harga-harga... brainstorm marketing strategy. Chewahhh... tulis macam ngan bisnes juta2. Padahalll!

Takpela, we start with small dream first... :)

Tadi aku bangun2 je terus buat susu walaupun Razin tak bangun nak susu. Time dia nak susu memang around 3,4 pagi. So better aku buat siap-siap. Sambil bagi dia susu, tukar cd dia... Kalau tak tukar, confirm basah lenjun sampai bocor pagi nanti.

Yeah... dah start pakaikan Razin dengan cd semula. Sepanjang mode berpindah dulu, memang Razin pakai dispo je. Mamy Poko lagi... Saje aku nak try sendiri betul ke orang kata Mamy Poko ni best sangat (sebest harganya)?? Yela, sebelum ni aku pernah jugak try PetPet, Huggies and Drypers time belum bercd or time travel ke ape ke... Mamy Poko ni je tak pernah.

Aku berpeluang try yang pampers biase tu ngan yang Mamy Poko Easy Fit Pants. Beli time offer ke ape tah. Yang pasti 1 pc is less than 80 sen.

Yang Pants beli pek 44 pcs. Ade lagi dalam 20 keping tak pakai. Balance tu nanti pakai time jenjalan kalau aku malas bawak cd. hehe... Well, sepanjang mode berpindah dan transit umah abang ipar di Kulai dulu, beli 2 packs Mamy Poko jela (Pants still ada lagi *diulang*). So bayangkan, dalam less than 3 weeks, 2 packs of disposable diapers? Hmmmm... memang pokai...

So, best ke pakai Mami Pokai Mamy Poko ni? Honestly, biase je. Aku rasa sama je macam pakai PetPet or Huggies (I hate Drypers). Razin pakai max 3jam. Kekadang terlajak sampai 4 jam. Tapi sebab aku ni dah biase bercd, memang tak sanggup nak biar anak pakai pampers lama-lama tak tukar. huhu... Aku dengar-dengar orang kata pakai Mamy Poko waktu malam, tahan sampai pagi and tak bocor. Bagi aku, TAK. Sebab kalau tunggu sampai pagi (kul 7,8 am), confirm Razin akan basah ngan air kencing sendiri. Ni kalau pakai pampers kul 10-11 malam ar (before tido)... So takde la tak bocor... bocor je... I noticed I experienced leakage with MP more than with CD. Bocor melampau lak tu... abis basah sumer.. Oh, PetPet pun selalu bocor gak kalau pakai malam :p

Kalau pakai yang Mamy Poko biase tu, ok la jugak kan... Kalau pakai Easy Fit Pants, haaaa lagi la cepat bocor. Aku rasa benda alah tu tak dapat tampung air kencing Razin yang banyak. Pakai Pants ni setiap 2 jam wajib tukar. Kalau yang jenis biase tu tahan la gak sampai 3 jam...

But then Razin is a heavy wetter. Dia minum susu kul 3,4 pagi sebanyak 5,6 oz. So kencing pun banyak ar.

Maka, bagi aku yang pro-cd ni, dispo ni memang takleh pakai hari-hari. Memang la convenient sebab takyah nak cuci-cuci cd bagai kan, tapi... Sampah berlambak-lambak la pulak! Urghh tak suka. Then, mahal le jugak kan... costly untuk kuar duit tiap2 beberapa minggu for dispo. Tak mampu le kot.

***Bagi yang tak mampu nak fully cd (kekangan masa dan wang untuk modal permulaan), doing half half pun dah ok. Or maybe weekends? Still jimat jugak... serious!

So since bekalan air kat rumah ni dah stabil, air dah tak kuning dan mesin basuh dah ada (manual! >__< ), I'm back to cloth diapering my baby. Rindu gile nak bilas-bilas taik dia kat cd, nak basuh cd.. hahahaha... giler...

Yang paling tak sabar adalah pakaikan dia ngan cd Baby Wombie yang aku dapat before pindah aritu. Dah prewash for 2nd time and esok nak bagi Razin pakai. =)

Tak sabar nak tengok Razin pakai cos cd-cd tu cantik sesangat!

Ohh little things.. silly things that could make a mother happy. But then who cares anyway?

Gambar hari sabtu masa jenjalan ke rumah adik-beradik hubby di Johor ni.



OT: Ade sesape minat nak order Trunki? ETA May 2012. Kalau berminat, meh jenguk Mama Panda Facebook page (xde masa nak upload kat website lagi)


Cheers!


alhamdulIllah...

2 comments:

deena awanis said...

wohhhooo.pics of razin in baby wombie please...

Ryehanna said...

hehehe... blekberry ni xcun sangat kamera dia.. so tungguuuuu... mmg nk upload. =D