Saturday, March 17, 2012

Poslaju pasir gudang

bismIllah...


Yeah... I'm adjusting to the new surroundings. So far... memang la tak best dok tempat baru yang banyak benda yang tak complete, but hey, hubby said "Hidup kena la rasa tak selesa sikit... takkan sepanjang masa nak duduk dalam zon selesa? Bila ade cabaran macam ni la best... pengalaman baru..."

So yeah... Aku pasrah. :p

Aku nak update gambar-gambar rumah sewa baru ni tapi aku tak tau mane perginya kabel BB aku nih. Adei... pindah barang ni abis semua hilang... :(

Nak citer, semalam adelah first time aku pergi poslaju kat pasir gudang. Sebelum ni pesan kat hubby je untuk poskan. Tapi sebab consignment note and plastik poslaju dah nak abis, aku pergi la nak mintak. Plus, parking dalam area poslaju tu kena bayor! So hubby tunggu dalam kereta kat tepi jalan dengan Razin.

Bermulalah episod geram-geraman aku petang semalam. Aku masuk je, kaunter ade sorang mamat tengah isi borang kat kaunter. Ade sorang encik front counter je... So aku bagi parcel aku and bayar.

Then, aku mintak plastik... Size regular and large, encik tu bagi 4 helai size Large. Bila aku tanya yang regular, dia cakap takde sambil muncung. Ok. Fine...

Pastu ada orang nak hantar bungkusan gak so aku ke tepi sikit. Sambil-sambil tu aku usya la kaunter tu kot-kot ade borang consignment note dia letak banyak-banyak untuk aku amik. Tapi takde langsung. So aku mintak la kat encik poslaju tu.

"Bang, nak mintak borang poslaju?"

Dia terus bagi kat aku 2 HELAI.

2 HELAI.

2 HELAI ok!

Sambil bagi tu muka memang masam je. Aku terkedu and tak terkata waktu tu. Then, recovered, aku tanya balik.

"Huh? Saya nak banyak-banyak"

Dia jeling and tanya, "Ade akaun ke takde?"

"Takde"

"Kalau ade akaun, baru saya bagi banyak-banyak!"

Aku memang bengang giler dah tapi sebab ade orang lain kat kaunter, so aku malas nak bertekak. Lagipun ni 1st time aku datang kan... takpe, sabar dulu.

Masuk2 kete, aku bising kat hubby.

Ape kes nak kedekut borang consignment note tu?? And, ape kejadahnye nak kena ade akaun ngan poslaju baru leh bagi banyak-banyak??

Wehhh, masa aku dok Manjung, TAK PERNAH LANGSUNG ADA MASALAH DENGAN POSLAJU SITIAWAN!

Kat Poslaju Sitiawan tu, ko nak mintak 'nak banyak2 borang poslaju, bang/kak', SATU BUKU diorang bagi!! Hambik!

Apelaaaaa masalahnye nak bagi borang?? Lagi bagus sebab takde la sesak kat PPL (Pej.PosLaju) tu dengan orang yang dah sampai situ baru nak terhegeh-hegeh isi borang then queued. Isi awal-awal dari umah and tempek kat parcel kang lebih cepat dan praktikal!

Kalau barang yang nak dipos tu seketul je, maybe la takpe... Camne kalau sehari aku nak pos berpuluh bungkus barang?? Abis, berkampung pulak la aku kat PPL tu ek???

Eeeeee bengang betol aku!

Ni kalau aku mintak plastik lagi ni mesti muka masam lagi ni... entah nak bagi ke idak.

Tak paham betul aku laaa... Sabar jelah!

So pasni setiap kali nak pergi Poslaju, memang kena mintak CN (consignment note) and plastik. Setiap kali pergi MESTI mintak. Biar sampai dia naik boring. Pedulik!

Ni sebab tak kenal lagi kot... cam kalo kat Sitiawan tu, almost everyday muka aku ade je kat poslaju tu. Front counter tu pun memang dah kenal dah muka aku ni... so tak banyak cite la... mmmm... ntah la... tak best betul rasa. Sebab aku memang akan sentiasa berurusan ngan Poslaju. Kalau dah gitu layanannye, rasa tak seronok betul.

Ni belum lagi aku terima ape-ape parcels melalui Poslaju. Van Poslaju tak pernah sampai hantar aku ape2 lagi kat alamat Masai ni. Risau gak... ok ke x kan... Jangan dibuat kes tak nak hantar barang ke rumah and suruh amik kat PPL *shudders*. Mintak simpang!

Sebab abg van Poslaju Sitiawan tu memang dah biase ngan alamat umah aku. Even kalau aku takde kat umah pun, diorang akan call and aku suruh jugak diorang letak barang kat umah sebab takde keje aku nak pegi amik kat Sitiawan. And so far diorang memang ok. Diorang sendiri pandai2 sorok dalam baldi la, bawah akuarium la ape la... HAHA. Alhamdulillah takde la pernah hilang apa2.

Kenapa aku tak buat akaun Poslaju?

Seriously, I've thought about it a lot. Yelah, nama lagi bisnes online. Of cos nak kena pos-pos barang kat customer kan?

Tapi... setelah aku tengok contoh-contoh bil Poslaju untuk yang ada akaun, aku decide takmo buat akaun lagi. Not yet. Tunggula bizz betul-betul masyuk (setiap hari pos barang dekat 20 ketul) baru aku buat kot.

Sebab?? Kalau buat akaun, ade Fuel Surcharge. Fuel surcharge ni adalah untuk van poslaju pickup barang ko kat umah/premis perniagaan. Masalahnye, kekadang van ni takleh nak amik barang tu pada masa yang ditetapkan. Plus, nak kena tunggu bila diorang datang tu adalah penyeksaan (i hate waiting! nanti takleh ke mana-mana sebab menunggu mereka). So baik la aku sendiri pergi poslaju at my own sweet time. Asalkan before 6pm (sebab tu aku tak suka pegi pejabat pos, baik pergi poslaju centre terus. P.O tutup awal, PPL tutup 6pm hehe). Kalau PPL tu dekat dengan rumah ataupun on the way jalan korang balik kerja, lagi la bagus kan... :)

Selain Fuel Surcharge, ade caj Value added service jugak kekadang. Ni yang aku tengok dari bil poslaju kompeni yang ada akaun ngan poslaju ar... So apekah Value added service tu? NTAH. Aku tak tau dan malas amik tau.

So method paling senang bagi aku ialah CASH. Bayar tunai kat kaunter je udah. Settle. Takde nak pening2 kepala nak bayar tiap hujung bulan. Ini yang aku rasa buat masa ni la... In future, who knows la kan... ;)

Itu je nak ngomel arini.

Btw, ade pre-order barang Ergobaby carriers di SINI. Authentic, don't worry... Yela, aku asyik promote je, baik aku jual gak... :D

Selamat mengusya.


Adios.



alhamdulIllah...

2 comments:

cik faye said...

saya dulu pun konon nak buat on9 biz,tanya mcm2 kat PP pasal borang & plastik. yer, kat KL pun diorang tak akan bagi banyak2...alasan, cuma bagi pada yg buka akaun saja. tah napela kedekut sgt nak simpan mende2 alah tu. nasib baik tak sign up akaun kalau tak buang duit je bayar fuel surchage. semoga bisnes sukses selalu. dah dekatlah dgn Singapore hehe...

Ryehanna said...

hmmm yer la kot. kalau kt bandar2 busy mmg kedek sikit benda2 tu gamaknye...

xpela. yg penting 2nd time pg dh dpt benda2 tu spt diminta sbb bising2 sikit cakap nk bg senang n cpt. Xmo buat akaun sbb bkn lama pn dok johor ni.. :)