Sunday, April 25, 2010

Shutter Island review

bismIllah...


Have you guys watched Shutter Island starring my ex-boyfriend Leonardo Dicaprio? Kalau belum, sila beli dvd or tengok wayang sekarang... Aku baru je pas tengok movie dengan Nini... Beli dvd kat pasar malam Taman Maluri beberapa jam lepas...

Cerita dia memang best cos buat kepala otak kita ligat berfikir. Sape yang gila? Dia ke orang lain? Kenapa mimpi dia pelik-pelik? Kenapa doktor-doktor tu macam jahat?

Okeh.. meh aku tulis sinopsis sikit.

Shutter Island ni nama pulau yang ade sebuah insitusi mental di situ. Dan pada awal cerita, seorang US Marshal bernama Teddy Daniels (Leonardo Dicaprio) dan partnernya, Chuck (Mark Ruffalo) ditugaskan ke Shutter Island untuk menyiasat kes seorang pesakit yang hilang bernama Rachel Solando.

Teddy Daniels and Dr. Cawley (Ben Kingsley)


Movie ni dari awalnya berkisar tentang macamane seorang pesakit boleh hilang tanpa jejak... and then berkembang sampai menyentuh tentang kisah-kisah misteri yang dilakukan oleh hospital gila tu pada pesakit-pesakit. Lebih-lebih lagi bila doktor yang ada kat hospital gila ni sangat mencurigakan... macam melindungi sesuatu...

Sampailah kemuncaknya yang hero filem ni pun disabitkan gila juga.

And then, as the plot thickens, barulah kita tahu cerita sebenarnya berkenaan Ted Daniels ni. Haaa... nak tau ape citernya, kenalah tengok sendiri. Tapi part Ted Daniels punyer history ni memang aku rase sayu giler... sedih...

Bagi aku citer ni memang best la... Aku dan Nini jenuh berteka-teki sendiri bila tengok movie ni. 2 thumbs up!

Bagi yang dah tengok, ape pendapat korang ngan ending citer ni? Adakah dia masih gila atau dia dah tak gila?

Aku rasa dia dah sedar... tapi dia still buat-buat gila. Disebabkan last words dia tu...


"Which would be worse, to live as a monster or to die as a good man?"
Teddy Daniels a.k.a Andrew Laeddies


You decide.

Oh... truth hurts.


alhamdulIllah...

8 comments:

shafiq said...

tak tau la polis tu gila ke tak.. pandai pengarah filem ni buat kita pening..huhu..

TiKa LEh said...

psycho gler citer ni...rse trtipu pun ad.,..hoho..tp rsenye ending mcm die gler blik je coz DR tu memg ckp bnde tu akn berulang lagi...hohoho...
ape2 pun ctier bestlah sbb berjaye buat org trtipu n pening...

♥ Syira ♥ said...

tak sabor nak gi tengok citer ni ngan member pas abes final..... heheh

nur hidayah isa said...

tgk trailer cite ni mcm bez. tapi tak tgk2 lagi..wajib kena tgk ni :)

apiih said...

dh tgk cite nih,best..die igt org lain yg gile,pdhal die sbrnyer yg gile dgn karektor2 yg die reka sendiri..huhuhu

Sue Anna Joe said...

At first tengok preview dia, ingat cerita hantu ke apa, agak teruja. Lepas tu rupanya pasal mental institution, masih teruja juga. Hehe. Okay, it's not bad, but the ending tu memang rasa sedih and sayu.

din said...

aku xrase dia gila balik..cbe tgok ayat last dia to live like a monster or die as a good man..dia xnak hidup dlm keadaan dia jadi pmbnuh..baru je hbs tgk..haha..

semy said...

aku donload cite sjk bln lepas..tp xabes2x tinguk sb tukang upload xproperly rip file bahagian ending... aku xdpt tinguk so sampai skang cite tu aku tinguk tegantung.....hahaha