Friday, January 13, 2012

Excuse me, I want to blog about CP

bismIllah...


Selalu dok citer hal CD (Cloth Diaper) Razin jer... kali ni aku mau story mory about CP (Cloth Pad) pulak...

Oh yes... aku suka CP! ^___^

Semalam 1st day mai period, walaupun agak kecewa sikit cos period, tapi bertukar jadi excited bila mengingatkan yang aku ade borong CP banyak gile last month!

Aku borong untuk Mamito and Nini jugak... Kebetulan time tu Kak Lin pun ada balik, Yong pun balik, so diorang pun beli jugak... Aku jual rege aku beli jela... Sebab aku memang super-duper excited nak share benda-benda yang best cenggini.

Mak aku siap teruja gile bila aku tunjuk CP tu leh snap ngan button je untuk secure pada underwear... senang ok. Then leh lipat-lipat for easy storage (spare untuk simpan dalam handbag ke...)


Gambar diambil dari FB page Sweet N Cozy


Once aku dah beli aritu, aku terus suka... tapi aku nak try lain-lain brand gak... So last month guna duit gaji terakhir tu aku borong dekat 30 helai CP jugak la... aku ni lak memang bukan jenis reti bersabar nak join kutu scheme ke hape... so borong bebanyak terus. Dapat murah sikit. ehehehe...

Lepas jual kat Mamito, Nini, Kak Lin and Yong, tinggal la dalam beberapa belas keping CP untuk aku. Campur previous purchase yang memula tu, stash CP aku semuanya dah ada 20 keping CP. Ok la kot... rasa macam dah cukup dah... baru 2nd day period ni... ade yang baru basuh and nak sidai jap lagi... mmm..

Some of the CPs that I bought last month.
Semua baru and belum pre-wash pun lagi...
Ade lagi ni tapi di ampaian...

Ade brand Sweet N Cozy, Mama Pad, Bisky Bosky dan yang tepi Bisky Bosky tu (bawah) takde brand lagi.. dibuat oleh WAHM bernama kak Yuz. :)



Aku suka CP Sweet N Cozy cos comel sesangat! haha... then pakai pun best... Cp-cp ni semua ku beli jenis Regular je.

Yang Mama Pad tu saje try beli cos harganya agak murah gak la... tadi dah pakai and time cuci memang senang cos top surface tu dari material fleece kalo tak silap (dalam pic yang warna hijau tu top dia la.. ku terbalikkan nak tunjuk...) Senang cuci. Takde stain langsung.

Yang Bisky Bosky memula ku rasa macam saiz nya terlampau petite and quite short la berbanding yang lain tapi sebenarnya ok je... Selesa gak la... Ku beli 2 keping brand Bisky Bosky. Brand ni penah masuk TV tau! =P

Last but not least, 3 pieces of CP (dalam gambar tunjuk 2 je) made by fellow frugal mommy, Kak Yuzlin. hehehe... of cos la mesti support kan...

Selain dari ni aku ade gak selai CP brand Snowdrop. Itu jela selai... ehehehehe... jadi la nak try-try...

Yang penting, aku akan teruskan berCP. Go green! Lagipun dah memang sejak kecik lagi mak aku ajar pakai CP... bezanya yang Mak aku introduce dulu takde comel-comel camni. Perca kain je... aku masuk U baru la beli disposable pads dengan rutin. And now bila dah jumpa benda ni orang buat secara komersial, memang aku suka sangat-sangat la... :D

Kelebihan pakai cloth pads ni bagi aku la kan... senang nak basuh... bersih dan selesa. Bau pun tak seteruk kalau pakai disposable. Ni berdasarkan pemerhatian aku la... Lagipun aku nak buat macam Mak aku dulu... dia ajar pakai kain... then of course kita kena basuhkan... so dari kecik diajar basuh pad, sampai ke besar akan basuh... I want my future daughters (insya Allah) to do this too. Frankly, sekarang ni RAMAIIIII sangat orang tak basuh pad. Malu nak cakap sebab sama-sama orang perempuan kan... tapi seriously this happens. Kalau pergi mall singgah toilet kekadang ade je pad berdarah tak basuh. JIJIK ok.

And aku memang tau ade sesetengah perempuan yang memang tak basuh pun disposable pad yang diorang pakai sebelum buang... isy isy... kalau yang pernah dok asrama, korang tau la kan.. mesti pernah dengar citer hantu isap darah dari pad etc. Setan memang suka benda2 kotor camtu so pls la wash your bloody pad before buang (bagi yang pakai jenis pakai buang)

So kalau yang pakai cloth pad ni memang of course kena basuh kan. Bukankah bagus? Dapat elakkan benda-benda yang jijik tu... ngeeee :D

Camne nak basuh CP?

Well, caranya sama je macam basuh disposable pads. Cuci jela darah tu sampai hilang. Sampai ko pijak-pijak tak kuar darah dah... sampai kuar air jernih je bila perah-perah. Kalau ada stain, spray lagi kuat-kuat. Kalau aku, aku cuci stain ngan sabun mandi. Memang hilang jela...

Settle benda tu, rendam dalam air sabun... then kumpul bebanyak humban masuk mesin. (SILA pastikan bilas bersih2 dulu la before masuk mesin k) Pastu sidai and tunggu sampai kering. Settle.

Aku memang suka benda-benda camni.

Frugal way of living, yes... Healthier way too... And of course, menjimatkan! :p

Itulah dia sedikit citer tentang CP.

Minta maaf la kepada yang rasa benda macam ni tak patut tulis kat blog... but for me, aku nak share benda yang baik je... Iklan free je ni cos aku bukan reseller CP pun.

Ape lagi kawan-kawan, mari kita berhijrah ke Cloth Pads!

Sekian.


Assalamualaikum...


alhamdulIllah...

13 comments:

Pocket said...

hehe, pocket xleh komen yg ni,
tp kira pengetahuan la gak:D

iizla said...

sokong pakai CP dengan alasan 'memang wajib basuh'.. saya pon penah experience terpijak disposable pad yang berdarah lagi. huhu kotor sangat rasanya... euwwww!!!

akuadalahaku said...

Sangat berbaloi guna CP ni, saya dah start guna since awal tahun lalu tapi collection x brapa banyak hehehe.


Selain menjimatkan, kita mampu mengurangkan kesan pencemaran alam sekitar.

deena awanis said...

memang sangat berbaloi..i like!!

Ryehanna said...

To Pocket: AHAHAHA... silakan menambah ilmu pengetahuan.. nanti dah ada bini senang... kikiki


To Iizla: Euwww! u pernah terpijak?? x__x
How disgusting!
Sbb tu la kan.. kalau pakai CP takkan la xbasuh pulak sebab benda tu nak pakai balik nnt.. huhu


To Akuadalahaku: Wah bagus! saya baru je berjinak-jinak.. last year tau sikit2 tapi tak berani pakai lagi untuk post partum.. now bila dah try baru la tau best nyer camne.. sama la stash tak banyak jugak. hopefully tak gile beli CP mcm beli CD. :P


To Deena: Kan? kan? hehehe... suke sesgt! ^___^

amal said...

bleh try jugak nanti ni :)

Fatehah A. said...

tak pernah try, rasa macam nak mencuba. kat mana ada jual?

Mr PenyuBiru said...

Aku suka CP Sweet N Cozy cos comel sesangat!

err.. speechless.


p/s : sori aa TERbaca plak entri ni.dan sampai skang aku masih kebingungan kenapa aku baca entri ni sampai habis.ahaha..

Mama Panda said...

To Amal: Haaa silalah mencuba pasni yer.. hihi


To Fatehah A.: Xpernah try? mesti try!! google je nama2 Sweet N Cozy, Snowdrop, Bisky Bosky or nama Cloth Pads. Mesti jumpa.. leh la beli :)


To Mr Penyubiru: Haipppp!!
Sebok je orang lelaki nk komen jgk entry ni... :P

Iera Daniera said...

owh baru taw ade jual cp secara komersial.comel2 lak tu. menarik ni. dah lama tak pakai CP. teringat time dlu mama rajin jahitkan CP dari perca2 kain. hehe.. thanks 4 sharing sis

Ryehanna said...

sama2, Iera Daniera. :)

Anonymous said...

hi, saya nak tanya. dlm byk2 brand ni, brand mana yg paling bagus. boleh tolong recommend, terima kasih

Fiza Anuar said...

Hai, jemput jengah dan 'like' page baru saya 😁

https://www.facebook.com/redmoonclothpadsandliners

Tq 😉