Saturday, January 7, 2012

Kalau dah tak tahan...

bismIllah...



Alhamdulillah dah tidurkan anak bujang aku tu... Kemain betul dia since aku tak keje ni, asyik nak berkepit je... tak nak ngan bapak dia, ngan Mak Tih dia tapi nak aku jugak. Aku nak berak pun ko nak ikut... Aku letak dia dalam bumbo and letak depan pintu bilik air... ha silakan tengok Mak kamu ni memerut ye... HAHAHA... aku buat camtu sebab tak tahan asyik dengar dia melalak je bila tak nampak aku. Don't worry, toilet duduk ok... bukan cangkung... kalau cangkung... err... er... ehh jijik pulak pembuka entry ini.

Anywayyyyyy...

Semalam aku dapat phone call dari former colleague di KL. Dia ngadu-ngadu tension hal kerja... Mau tak tension??? Since aku nak benti dulu, sorang-sorang kena terminate la... paksa resign la... nasib baik aku sempat resign sebelum kena buang or dipaksa resign. So, kompeni macam agak kelam-kabut. Elok-elok aku amik cuti langsaikan annual leave aku and terus benti, dapat tau General Manager kena suspended. Gile ke ape?????

Perghhh memang merepek betul la... nasibaik aku dah blah...

So semalam aku dengar jela kawan aku sorang ni mengadu macam-macam hal... Serius memang aku kesian kat dia... Aku faham stress kerjanya macam mana especially kalau yang senior tinggal 2 orang nak handle operations with a bunch of newbies. Ko la yang kena kalau jadi ape-ape kan... ditambah lak dapat boss baru etc. Memang stress ar...

Politik kerja lagi membencikan... haihhhh sebab tu la aku blah...

Nasihat aku pada dia ape?

Find another job. Pastu ko quit la... dia leh plak cakap, "Ana, betuike kalau quit nanti tak dapat gaji?"

Terkejut aku... mane la dia dengar kan... merepek betul orang yang cakap camtu. Hello, this is SDRAC we're talking about. Takkan nak buat taik camtu kat staff (even if dah nak resign) kan... So aku cakap la, "Ape kejadahnye plak? Elok je aku dapat gaji..."

Ni ade la orang saiko dia supaya dia jangan benti kot?

Ahh lantak la weh...

Kalau ko dah tak tahan, ko blah je... macam la takde keje lain... kat KL tu berlambak kerja... lain la kalau dok tempat cam aku ni... nak cari keje lain dengan gaji ok tu susah sikit. huhu... (tapi aku nekad and ade backup... insya Allah)

Ni bukan LARI DARI MASALAH. No.... from your story, I know that you've faced your your superiors and explain your predicament like you should. So no... I did not tell you to runaway from your problems... This is me telling you to be smart.

Bagi aku la kan...

Life is so short. Money is important, of course la kan... tapi ketenangan minda and fizikal yang mantap pun penting. Ni ape kes kalau hari2 stress sampai nangis2 and balik umah asyik lambat? Tu takde anak lagi tu... cer kalau ade anak?

Ape kualiti hidup kau kalau ko pergi keje dengan rasa berat hati dan tak suka?

Apekah keberkatan gaji kau kalau sudah hilang keikhlasan untuk bekerja? Kalau bekerja sampai nak solat pun tak sempat?

Dan most importantly, for sure your quality of work pun affected by all this... right?

Duit boleh dicari, insya Allah... Allah dah tetapkan rezeki masing-masing. Satu pintu tertutup, pintu lain akan dibuka...

Trust me, you don't wanna live your life pleasing people who doesn't even appreciate what you've done. Enuff is enuff la...

That's all I'm saying...


Perghh emo lak aku bila ingat balik...

Till then. Bye!


Wassalam...


alhamdulIllah...

0 comments: