Monday, January 16, 2012

Of cloth diapers for heavy wetters and 'fluffy mail'!

bismIllah...

I was in a shopping spree mood lately...

Itulah yang dikatakan tak sedar diri... You don't have a freaking salary anymore, Anna!!

But what did I do?

I bought new cds for Razin... And expensive pricey ones at that too. Demmm...

I just couldn't resist... They're so damn cute and I am currently in need of new cds that can hold a heavy wetter. Yes, Razin is now a heavy wetter. Walaupun takdela heavy gile-gile kan... tapi, aku notice dia pee lebih banyak berbanding dulu...

Kalau pakai 1 insert leh tahan 2 jam setengah je... Before this aku memang change his diapers every 3 hours. Time tu depends la.. kekadang tak banyak pun kencingnya... kekadang banyak... but now, aku memang kena pakaikan Razin cd with 2 inserts kalau aku nak biar dia tido lama (dalam buaian) waktu siang. Problem is, 2 inserts agak bulky le jugak for day use... tak comey. hehe..

And guess what is my favorite diapers untuk masalah heavy wetter ni?
- BumGenius pocket diapers
- Blueberry pocket diapers
- QQbaby pocket diapers (bamboo charcoal and microfibre biase)
- Bamboolite Perfect Night Diapers
- Econobum prefold**

Econobum prefold tu pakai siang jela... Malam tak sesuai cos dia bukan stay dry or bamboo. Dia cotton biase so Razin takleh lama-lama (not more than 4 hours) pakai prefold ni nanti merah bird dia cos basah...

Semuanya depends pada inserts cd tu actually. BumGenius cd comes with 2 inserts. 1 tebal and panjang sebagai insert biase, and satu lagi pendek dan nipis sebagai insert newborn. I use both of these inserts whenever I put on Razin. And so far memang marvellous la serapan dia. Paling penting, tak bulky cos newborn insert tu nipis dan pendek. It acts as a booster when paired with the long regular insert... ok sesangat! Aku ada 4 ketul je BumGenius cloth diapers. Seketul lagi Freetime AIO. Ok jugak. sama macam pocket daya serapan dia.

Inilah dia BumGenius pocket cd.
Ade yang jenis velcro (hook & loop) and ada juga jenis snap button.
Aku of course la pilih snap cos Razin suke tarik-tarik velcro tu.



Sama jugak dengan Blueberry diapers, dia punyer inserts tu yang best dari segi serapan. It comes with 2 inserts too... Satu macam insert microfiber (or microterry?) biase. Saiz lebih kurang je macam insert Babyland. Satu lagi insert microfiber juga tapi PANJANG. It folds over and snaps so you'll have a doubled up insert. And I don't have to put the other insert together. Cukupla yang foldover insert ni je... Kalau aku letak insert lagi satu tu pun, aku pakai untuk malam jela (bulky sikit).

Ni rupa insert panjang dari Blueberry tu.
Credit to Onesassymama



Same goes with QQbaby pocket diapers. They come with 2 inserts. Dan yang bestnya tentang QQbaby ni, tak bulky even if aku pakaikan 2 inserts sekali. Ni sebab inserts dia slim... tak lebar sangat. So nampak tak bulky. Tapi kena baby besar macam Razin la kot baru nampak tak bulky. Kalau newborn memang tak sesuai la cos cutting QQbaby agak besar.. hehe...

Cd mampu milik... around RM25 je. :)
Pic credit to: Eida Ent


Lastly, Bamboolite night diapers!

Aku lebih suka night diapers (pocket) cd Bamboolite berbanding their AI2s or Perfect Days Diapers. Sebabnya tak pernah ada masalah bocor kalau pakai yang jenis pocket and regular fit ni. Yang AI2 or Perfect Days Diapers tu kekadang ade bocor gak cos the fitting is very slim. Kalau tak betul adjust getah kat paha tu, kekadang bocor bila Razin pakai lama... tapi prints untuk AI2 ni comel-comel sumenya! Tu yang tak tahan tu... hehe...

Selain tu, Perfect Nights Diapers ni comes with 2 bamboo inserts. Salah satunya panjang dan kena lipat, satu lagi agak nipis and acts as a booster. Memang marvellous for night time diapering. This is my favorite product from Bamboolite. Too bad the prints are limited! Ada 4 je corak! Cemuih aku tengok (padahal baru ada 2 keping je :P)

Aku dah ada corak Fern Leaf ni tapi masa sebelum ni aku beli yang jenis Regular, bukan Premium. So kalau Regular, takde foldover insert macam dalam gambar. Just insert saiz biase tapi dari bamboo (nama saintifik: Hybrid insert)...



So, itulah dia ANTARA cd-cd yang ku pakaikan untuk Razin pada waktu malam. Ade lagi yang jenis fitted segala... maleh eh aku nak review banyak-banyak. Tapi cd-cd yang aku feature kali ni adalah yang aku pakaikan time siang jugak. Beza ngan cd fitted, memang aku hanya pakai time malam je. Sebab agak besor jadinya bontot Razin bila pakai... haha... tak sesuai pakai siang. Sakit mata ai tengok. :P


Ehh... dari tadi dok review cd sampai lupa nak tunjuk apakah cd yang aku baru beli kat Razin! hehehehe...

Ade 2 ketul... Swaddlebees Simplex One Size and One Size Blueberry Pocket!


Cer teka aku pilih corak mana?
(ni contoh design dari jenis Simplex btw... tapi same je... Blueberry cd tu ada corak camni gak)


Hehehe...

I chose Dinos and Monkey!

Yang Simplex tu aku macam risau sikit... Cos dia takde insert kan... Sebab jenis AIO.
Ku tengok soaker yang attached to the diaper macam tak cukup tebal le...
Baru pre-wash, belum try lagi...

As for the Bluberry cd, memang marvellous!
Actually, the inner is Bamboo and it is so soft!
Love it!
Yang ni aku dah try pakaikan kat Razin TANPA PRE-WASH.
Memang bocor pun especially sebab Razin tido buaian kan... tapi sape suh tak pre-wash dulu. ekeke... tak sabo sangat dah nak try :P


One thing to bear in mind, mahal macam mana pun cd ni kalau biar baby pakai lebih dari 4,5 jam tak tukar, tak guna gak... Aku tau anak aku kencing macam mana kan... So dia memang kena tukar every 2 1/2 hours or paling maximum 3 jam.
Kecuali time tido malam kalau pakai fitted, dia tahan la 5,6 jam (oh yes, my baby will wake up in the middle of the night mintak susu and tukar lampin).
Memalam memang confirm kena tukar lampin Razin. Tukar time dia bangun nak susu. Tapi kalau dia tak bangun, tak tukar la... ngeh ngeh...

Okla...
That's all for now.

Adios.

p/s: I have another cd coming! Baby Wombie AI2 yang ku beli preloved... saje nak try cos tak pernah ada lagi. Nanti ku review kalau rajin =)



alhamdulIllah...

0 comments: