Tuesday, April 12, 2011

Bila jari-jemari menari... (banyak le pulak yang ditaipnya!)

bismIllah...


Hubby dah tidur.. Razin pun dah tidur. Mulanya hubby kata maybe tak balik Beruas cos esok ada parade pagi-pagi. Nanti kena rush.. tapi nampaknya orang lelaki kalau dah ada anak ni dia lain... ingat anak lebih gamaknye... Tup tup petang tadi dah sampai dah hubby ke Beruas. Padahal dia baru je balik sailing tu... Alhamdulillah...

Masuk-masuk umah terus terkam Razin. Maknye pun haram nak kiss ke ape... cubit pipi je... ade ke patut? Cehh. Tapi takpela... Aku paham. Hubby memang suka budak since bujang... rajin melayan anak sedara... so no wonder dah ada anak ni dia hepi bangat. Sorila bang kalau pernah cakap "Sorang cukup la" ek... Tu masa baru peh beranak. Rasa fobia and tak sanggup lagi nak lalui sakit beranak tu. But that is too selfish kan? Insya Allah.. ade rezeki kita bagi Razin adik ya... (tapi tunggu 2,3 tahun lagi laaa... fobia sakit beranak masih tak hilang okee)

Kekadang bile pikir-pikir balik, aku kagum betul ngan wanita-wanita yang beranak ramai ni. Giler kental... fuhhh sakitnye bila ingat balik! Ok. stop. kang ubah fikiran untuk bagi Razin adik lak.

And sekarang baru ku faham kenapa sesetengah wanita takmo ada anak pun. Badan memang berubah ar... Nak bagi macam sebelum beranak kena kuar duit riban-riban (macam celebs2 tu)... Tapi tetap takkan sama kot. Nama lagi dah beranak... huhu

Aku baru pas mengepam breasts lagi... Kali ni 2.5 oz jer.. jenuh aku dok urut-urut and perah-perah tapi still dah takmo kuar dah. Well... 45 minit dapat 2.5 oz. Takpela.. tu je rezeki Razin kali ni... lagipun setiap kali Razin dibagi botol (time aku kuar ke Lumut aritu and time aku mandi+berak tapi dia dah lapar sangat), dia memang minum 2 oz jer. Tu pun kekadang ade lebih sikit.. I guess sebab tu susu aku pun kuar banyak tu jer kot? :)

Well.. lately aku banyak fikir hal duit. Duit duit duit. Tak pernah cukup kan? Bagi la berapa ribu pun... mesti tak cukup. Ade je benda nak beli, nak tambah, nak bayar itu ini... Sekarang aku tengah pikir nak jimat jer... Tapi of cos la kena kuar duit dulu untuk jimat. Nak jimat tang pampers and susu tin. KALAULAH susu aku masih tak meriah and tak cukup untuk dibuat stok hantar ke babysitter (mintak simpang sangat) bila aku start keje nanti, my last resort would be formula milk a.k.a susu tin jugak la. Aku nak buat style Kak Yana (my cousin's wife)... anak dia masa dengan babysitter minum susu tin, kat umah jer breastfeed. Well, kalau Razin flexible camtu, alhamdulillah la.. aku risau nanti bila dah start bagi susu tin, dia takmo susu aku je... frust oo camtu. Mmm kita tunggu dan lihat k. Buat masa ni, aku rasa aku mampu lagi.... insya Allah tak payah kena beli susu tin...

Bab pampers, aku harap aku dapat fully cloth diaper Razin lepas abis pantang nanti. Or at least, bila dia dah muat CDs yang ku beli. HAHA... cos sekarang dia tak muat! Did I tell you my baby is skinny?? Kalau pakai CD, takut bocor jer.. well, dapat jimat kat pampers la.. I pray to God that my future babysitter can tolerate CDs and EBM (Expressed Breast Milk) stock... >__<

Hmm... semalam (ke kelmarin?) ada chatting ngan Tiger (boipren tak jadi... wakaka). He mentioned "Lecehnya ada anak" when I told him how I am looking for a suitable babywearing options and how I think I'm going to skip buying a stroller etc...

Leceh?

Well.. that is not entirely true. Tengok la camne penerimaan kita. As for me, I am ready to have kids. And I don't think it's 'leceh' to have a child... True, memang banyak benda la kena beli and prepare. Baby clothes, carseats, botol susu, breastpumps etc... Ala, nama lagi nak jadi mak dan bapak orang kan? Bertambah la tanggungjawab kita. Kebajikan anak perlu la dijaga... Itu jugak ape yang mak bapak kita buat dulu (minus the breastpump. :P) kan? Kalau memang tak sedia nak ada anak, up to you... Like I wrote in previous entry before, tak sume orang kejar benda yang sama. Kalau rasa tak puas enjoy single, silakan enjoy puas-puas... supaya nanti anda tak rasa 'leceh' menguruskan anak sendiri. :)

Kekadang, memang macam tak percaya dah ada anak sendiri. Serius. Ahh tapi hati sangat gembira... aku rasa lengkap. We are a family. Abah (or Ayah? Aku nak panggilan 'Abah' tapi hubby asyik la bahasakan diri 'Ayah'... so Ayah it is la, I guess), Mak dan Razin. Tak sabar nak balik rumah Lumut dan biasekan Razin dengan OUR HOME.

Oh.. our house.. Ade je lagi tak complete. Tapi more to 'accessories' la kot? Nak letak waterpump kat bilik air aku, nak letak kolah kecik (yang bentuk 1/4 tu) kat bilik air bawah, nak pasang aircond, nak beli katil double bed king sized so that our bed yang sekarang leh letak bedroom bawah, nak beli set meja makan yang leh dok 8@10 orang... dan macam-macam lagi lah! huhu... Duit jer takde...

Sebab tu la aku diam jer bila kekadang mention kat hubby, "Abang, nak tukar handset la... nak pakai BB or Iphone". Hubby pun ceramah... Duit beribu tu leh beli oven, dining set baru, aircond, leh beli baby cot (oh kami takde baby cot lagi!), beli itu beli ini...bla bla bla...

Well, memang betul pun. Aku ni pun gate nak berhenfon baru bagai pasal per? Tak sedar diri dah jadi mak orang and bajet pun bukannya banyak. Lagipun online dah almost 24 jam ngan broadband, so what's a new smartphone for ek? Main game pun idak (tak minat and frankly, kalau ada anak mmg takde masa la nak men game kan?) so.. nak watpe je? Nafsu je sumer tu Ana... prioritise!!

And seriously, aku rasa dari beli henpon baru, baik beli camera DSLR ke... kan? erk. Tadi kata nak jimat. Ok ok tak jadi... tak jadi...

K lah... banyak dah membebel memalam buta ni... I think I better go to sleep.

Tapi sebelum tu!

Jom tengok Razin's latest pic... (lame tak letak gambar Razin kat blog ni)



Hai!!
Yer.. caye memang hisap puting tiruan.
Mak saya pemalas nak bagi puting dia cos saya kuat nyonyot..
Nasib baik saya tak keliru puting mak dengan puting tipu.
Dan tiada gangguan untuk menyusu susu mak saya... hehe

Don't worry, kalau saya jongang, saya ugut mak saya pakaikan braces pada saya!
Saya nak braces yang paling mahal!
(sape suruh Mak malas sangat kan?)




That's all for now.

Salam.



alhamdulIllah...

8 comments:

nuruljannah sukhri said...

comelnya gambar last yang razin kerut dahi tu.mcm x puas hati je..ana, masa sebelum bersalin dulu urut x breast untuk bykkan susu.nurse suruh yuyu buat mcm tu..tp sakit la pulak.hiii

Ryehanna said...

urut breast ms pregnant ke? x pun... malehh... haha

deena awanis said...

ana, pasal pacifier tu so sorry if i said i dont agree..newborn baby mmg macam tu..dia nak bergayut ajer..dengan dia asyek menyoyot tu laa akan rangsang pengeluaran susu yang lebih banyak..=)

pasal baby sitter, insyaallah they can accept kalau kita memudahkan diorang..jangan buatkan BS rasa terbeban..

bardboo said...

geram plak dgn org yg ckp leceh ada anak tu..huhu..kan ke anak tu anugerah? mmg la byk tanggungjwb, tp best apa...haish, xsabar btol nak tunggu baby ni kluar..nak peluk puas2..

eh sama la kita...tgah sibuk nk beli smartphone..tp nk ikutkan bajet mmg xde pon..huhu...sedih..

Ryehanna said...

To Deena: mmg seeloknyer xbg puting tipu tu... but like i wrote there la, mak razin pemls! xlarat asyik ng bg bgayut je. kehkehkeh...
sbb tu susu sikit kot? (pdn mukA)
Tp razin pn suke sgt puting tipu tu.. dia nak mak dia gak. bg pacifier tu time dia dh kenyang tp byk ragam sgt nk tdo. :P


To Bardboo: Alah.. biase la lelaki...yg blm smpai seru nk kahwin lak tu... maybe la bg dia leceh. tgg dh dpt anak, msti pk lain plak

asna cute said...

rambut pacak! comel hhe. byknya info berguna. walupun ana kata ana mbebel.. tp pada asna ada juga few point yg boleh dijadikan panduan.. =)

rAtu saLju™ said...

erm...comel sgt razin ea..da kawen kena bajet saiz s..skng ank 1 plak kn bajet saiz M plak..heheh..xpe la,kita tahan nafsu la nak bergaya bagai...kemudian hari nnti baru leh b'gaya bila ank da besar sket t...insyallah~

Ryehanna said...

To Asna: Hehe.. bgsla kalau rasa entry ni berguna.. :P

To Ratu Salju: Tu ler.. bajet dah lain ler bila ada anak ni.. byk bnda lain kena prioritize...huhu