Saturday, April 2, 2011

FRUST!!

bismIllah...


Ini adalah hasil dari 30 minutes pumping of both breasts.
ONLY 1 OZ!

Mane tak bengang dibuatnye?
Serius aku frust giler... arghhhh


Tho I can safely say aku pam ni selepas sejam lebih menyusukan Razin.

Tapi tapi tapi... setakat ni paling banyak yang aku dapat pam adalah 2.5 oz! That's just it. Itu pun baru malam tadi dapat... aku pam time Razin tidur... Selalunya dapat 2 oz jer. Dahle dari dua-dua belah breasts... camne orang dapat 1 botol penuh dari sebelah breast jer?? Giler jeles...

Macam mana nak buat bagi banyak ni? Aku asyik fedup setiap kali pam sampai rasa malas dah nak pam (hampeh kan?).

Tapi takpe... aku akan teruskan jugak mengepam sampai abis pantang. By that time kalau tak cukup stok EBM, memang takleh watpe la... kena beli susu tin gak la kat Razin untuk dihantar ke umah pengasuh. But I still hope I can breastfeed Razin di rumah (at night or bile kuar balik Beruas ke...)

Patutnye dari awal dulu aku pam... masa tu banyak giler sampai kena pakai breast pads. Sekarang biase-biase jela plak. But everytime aku susukan Razin, ada je susu... tak pernah lagi la time dia nyusu tak kuar ape...

Ke pam aku yang problem?? tapi takkan la... orang lain pakai Spectra 3 ok jer...

Haihhh... susah jugak yer... No wonder Mak aku dulu bagi susu tin jer kat anak... Masa pantang lagi dah bagi... ermmm...

Any mommies ada suggestions on how to increase my milk production or maybe share your experience??

Comments are appreciated!

Thanks in advance...



alhamdulIllah...

7 comments:

miszgarfien said...

dulu mak ade bg tau, untuk banyak kan susu makan ape ntah..buah ke sayur, ein tak berapa ingat...lagi 1, mak kata sikat la breasts tu untuk banyak kan susu...

Farzlyna Mustafar said...

ada beberapa tips..

1) mkn jantung pisang, kacang panjang- tp x sure bole mkn ke x time pantang ni sbb sejuk mende nih.. tanye mak ye sblm try

2) pil hormon bykkan susu ada kat farmasi.. x sure apa nama dia.. mmg byk la klw mkn pil nih...

bardboo said...

makan ubat tu cara paling sng kot nak banyakkan susu...

erm, sakit x masa pam tu?


Jom Lawat: Blog Bardboo
Hadiah Menarik Untuk Yang Tersayang

deena awanis said...

ana, cool down..lama lagi masa..skrg ni production susu belum stable..keep on pumping..yg bagus buat tandem..sebelah bagi razin, sebelah pam..serentak..this definitely works!!cuma kalau x biasa mmg rasa susah sket..

banyak makanan yg boleh tambah susu..google jer..kena try n error tengok yang mana sesuai..one more tips, tengok baby or baca something related to bf..insyallah..

wawa said...

salam,
dah lama jd silent reader blog ni..kalau kat sini,midwife ade suggest tuk minum jus ni(1/4 L apple juice,1/4 L banana juice,1/4 L pineapple juice mix with 1L plain water)untuk tambah breastmilk..and cuba makan cashew nuts kalau ana n baby tkde alahan kacang..good luck la ya..jangan putus asa..:)

nuruljannah sukhri said...

saya xde pengalaman lagi./tp saya pun nak sangat EBF baby.mintak2 ada la rezeki baby ni

Ryehanna said...

Thanks, all...

i'll try all ur suggestions. heheh