Tuesday, January 11, 2011

Kait-mengait hal baby dan beranak

bismIllah...


My place of birth was... rumahku di Beruas!

Yeah... dulu-dulu rilek je orang beranak kat rumah kan... Dari enam orang yang Mak lahirkan, aku dan Nini dilahirkan di rumah.

Mengikut cerita mak, masa aku dilahirkan dulu... keadaan adalah agak genting cos tali pusatku terbelit di leher. Masa kuar tu badanku biru... alhamdulillah selamat dan sihat. Cuma, kata Mak lagi, aku ni taik ragam. Kuat sangat meragam. Pantang ditinggal seorang diri, mesti aku mengobak/nangis. Aku juga yang paling keding dalam adik-beradik (masa kecik ah). Aku stop minum susu (botol) semasa umur 3 tahun. Berbeza ngan adik-beradik yang lain cos diorang dah tadika pun minum susu botol lagi (Nini masuk darjah 1 pun hisap botol lagi).

So maybe that's why aku keding kot. Dulu lahhh...

Aku cuba relatekan kelahiran aku dulu dengan bakal baby aku ni.

Mungkinkah anakku nanti taik ragam macam aku jugak? Tapi sepanjang aku pregnant ni, alhamdulillah takde la memendam rasa or emo sangat (eh yeke)... tak macam masa Makmengandungkan aku. Menurut Mak, dia selalu gaduh ngan Abah time pregnantkan aku... sebab Abah gila bola time tu... (he coached youngsters in pekan Beruas dulu-dulu)

Tapi masa mula-mula aku pregnant, memang emo macam hape... yela, jauh dari family... jauh dari suami... lonely gila! Well, that was for the first 5 months ar... before tukar ke Lumut.

Kenapa aku kaitkan mood pengaruhi baby? Sebab Mak aku yang citer. So, menurut pengalaman dia laaa...

Katanya, time pregnantkan aku, memang dia sakit hati je sentiasa ngan perangai Abah. Selalu gaduh ar pendek citer... Then bila aku lahir di dunia, masa kecik, aku ni kuat nangis, degil (err...) dan keras hati. Sekarang? Err... keras hati lg ke? ehehe.. ok. abaikan.

Beza sangat dengan anak sulung Mak iaitu Yong (aku anak kedua btw). Kata Mak, Yong adalah kanak-kanak yang sangat senang dijaga. She was a cheerful baby. Very friendly, talkative and such a happy kid. Jarang menangis... senang ditinggalkan sendirian depan tv tanpa mengamuk or merosakkan/kecahkan rumah. Pasang je videotape (dulu-dulu mane der cd/dvd kan) Cinderella, duduk la Yong aku diam-diam menganga depan tv sampai abis cerita. Masa pregnantkan Yong, Mak memang hepi je... yela, anak sulung kan... Takde issue sangat pun ngan Abah.

So, bila aku turn out to be such an unhappy baby and always crying, Mak aku pun tension...

Maka, bila Mak pregnantkan Nini (kami beza setahun je), Mak dah takmo emo-emo dah. Kalau dia terasa ke, sedih ke, bengang ke... dia malas layan. Buat dek je... cos takmo anak yang dikandungnya nanti kuat menangis macam aku.

Nini was overdue... dia lama dalam perut Mak sampai dia dah berak dalam perut. So bile Nini dilahirkan, air ketuban dah hitam dan busuk (ni Mak aku la citer ek). She was big. Tak ingat la plak beratnye berapa kilo tapi antara kategori besar la.

Tapi heran ek... sekarang dah dewasa, dia la perempuan paling ketot/rendah dalam family.

Dan Nini merupakan anak yang paling senang dijaga selepas Yong. Sampai la ke besar and dah tua bangka ni (24 tahun), Nini memang anak emas Mak. Bukan la jeles ke ape, tapi memang ape-ape hal, Nini jela yang Mak paling senang berurusan dan cerita ape-ape berita. huh.


Okeh. Aku citer panjang-panjang ni just nak gitau aku agak curious gak anak aku nanti perangainye macam mana. huhu...


Next!


Husbandku dan aku dah decide nak lahirkan baby ni di Hospital Angkatan Tentera (HAT), Pangkalan TLDM Lumut.

Menurut survey dan pendapat isteri-isteri navy yang pernah beranak di HAT, mostly they recommended it.

First sekali, sebab kerajaan kan... so free ler... ahaks.

Second, sebab selesa... Tak crowded macam Hospital Seri Manjung... dan insya Allah layanan pun ok.

So there. Hujung bulan ni or maybe lepas raya cina, aku akan daftar kat sana.

Nak beranak kat private.... ermmm rasenya tak mampu la kot. uhuk uhuk...

Setakat yang disurvey, rata-rata klinik swasta area Lumut/Manjung/Sitiawan ni caj RM2K untuk normal delivery. Kalau Cesarean, dalam RM4K... Ada yang kata harga kat sini murah lagi berbanding KL. Tapi... ermm takpela. Pergi HAT je sudah. Nama lagi anak askar kan... hehe... kalau banyak duit, leh pegi swasta yer... :)

K lah... tu je kali ni.

Oh ye, nak upload lagi satu pic.

Besar punye!!

p/s: Saje blurkan gambar. Ahaks...

Salam sayang,

alhamdulIllah...

7 comments:

Fatehah A. said...

huhu besar punye...

beranak kat mana2 pun sama. even kalau dlm dunia ni xde doktor atau hospital sekalipun, baby akan tetap lahir jugak.

Ryehanna said...

hihi... betul tu!

tp skrg ni kalau ckp nk beranak kat umah mmg org pandang kita mcm xbetul..

agak risky la kan... heheh... lagi2 skrg dh xde sgt bidan2 kampung... :)

aTiKa aTeRkaH said...

comel seh perut tu...hehe

deena awanis said...

pernah gak dengar orang kata kalau stress or asyek marah2 masa preggy, baby kuat nanges..tapi alhamdulillah rafique ok jer..aku rasa theory tu, dorang main belasah jer...xde scientific evidence lahh..dont worry to much ek..

Ryehanna said...

To Atika Aterkah: HAha... comel la sgt!

To Deena: mmg xde scientific evidence pun... hehehe...
xde la worry mane... just curious. :D

Ismi Ijmi said...

salam

kak, saya amik gambar ospital lumut untuk masuk dlm repot saya.

tq . payah nak jumpa gambar ni, gugel2,kt blog ni je.

btw thnx.

tgk blog informal saya,

expatempahonline.blogspot.com

Ryehanna said...

Ok... asalkan ada link :)