Thursday, May 5, 2011

My first time with cloth diaper...

bismIllah...


Tarikh 21hb April is definitely something I want to remember...



First time pakaikan cloth diaper (CD) pada Razin! ^___^

Aku plan nak bagi Razin pakai CD pas abis pantang or masa balik Lumut... tapi sebab pampers dia dah nak abis and kebetulan ada 2 ketul CD yang tersesat kat rumah Beruas ni, so aku pakaikan la...

Razin masih size newborn (tho dia dah nak outgrew disposable diapers size newborn dia) so kena la adjust CD tu. Nasib baik beli yang One Size (OS) cloth diaper, so takde masalah la... just snap button untuk kecikkan CD tu...

Yeah well.. memang bulky and masih a bit big for Razin yang skinny, tapi pakai jelah... hehehe...

Another reason kenapa aku pakaikan Razin CD adalah kerana dia baru pas berak tengah hari tu. So lambat lagi la dia akan berak lagi... Senang pakai CD je... takde rugi pampers. Setakat air kencing baby yang menyusu badan, mane der kotor mane... so senang cuci... hehehehe... :P

Nak berCD ni kena slow-slow... kalo terus nak fully CD, aku takut nanti aku hangat-hangat taik ayam jer.. yerla kan.. pampers senang, main treban* je pas kotor kena kencing or najis baby. Kalau CD, nak kena cuci and jemur bagai... itu yang selalunye maleh... ;)

*treban=buang, humban (loghat Perak)

Anyway...

It was satisfactory... Selepas 4 jam baru aku tukar CD tu ke CD lain (ada 2 pcs je pun kat Beruas ni) and bila aku rasa kat CD tu, memang takdela basah lenjun ke ape... cos insert tu serap air kencing dengan baik (sekali je prewash). Rasa hepi and lega yang it turned out ok! (belum test bila baby berak lagi! HAHA)

Aku rasa tak susah la berCD ni. I'm planning to fully cloth diapering my son after this. Insya Allah... sekarang slow-slow dulu... balik Lumut nanti (when I can get my hands on my CD stash), pakai CD time siang je dulu... malam pakai pampers. Tengok la progress camne... ape-ape pun, yang penting kena pelan-pelan kayuh...

Untuk ingatan diri sendiri (motivasi), antara kebaikan CD adalah:

1) Jimat (kena pikir long term ok... serius aku rasa terbeban untuk beli disposable diapers sampai baby leh potty train... kalau banyak duit xpela...)

2) Mesra alam (ni point penting ni)

3) Mudah dicuci (reusable)

4) Selesa untuk baby (cos materialnye kain)

5) Menarik! (serius banyak je corak yang comel-comel.. hahaha)


Yes, cloth diaper ni maybe mahal sikit cos sekeping dalam RM20 ke atas. Yang dekat RM100 sekeping pun ada... Ikut jenis, material and brand la... Tapi bila fikir-fikirkan balik... tak salah melabur untuk sesuatu yang insya Allah leh pakai lame kan? And paling penting mesra alam... (aku tak suka sampah banyak-banyak dalam umah... hehehe)

Aku ada catat perbelanjaan aku membeli CD. Maybe suatu hari nanti aku akan share di sini... :)

For the meantime, I still use disposable diapers... tak tau bila yang leh fully CD anak... cos sekarang macam masih tak confident nak pakaikan CD bila outing (nak bawak wetbag tu yang malas tu.. hehehe).

So kita tengok la camne ek... blog ni akan menjadi catatan :)

22/4/2011 2.25 AM


***Updated

Giler lama aku peram entry ni dalam draft. HAHA.

Anyway, gambar 1st kat atas tu masa kat Beruas. Itu bukan 1st CD yang Razin pakai tho. Yang first adalah Happy Flute, tapi lupe nak amik gambo. Tu yang bile next pakai CD (Babyland), aku snap la... itu first gambar Razin berCD. hehe...

Ni gambar pagi tadi pas mandikan Razin.
Pakai CD Autumnz. :)


Dah mula pakai CD dah sekarang ni... time Razin macam akan berak je baru pakai disposable diapers. haha.. so aku belum pernah cuci tahi baby pada CD lagi la... hehehe... takpe, slow-slow kan...

Group buy GroVia dah on the way... tak sabar nak bagi Razin pakai!

That's all for now. Daaa




alhamdulIllah...

8 comments:

Rosie Rose said...

duhhh nampak cd tu lagi besar dr tuan badan... ehehehe. comey!

amal said...

wah nice nice.. yg paling penting jimatla kan. cos now mcam2 benda pakai duit je. kalau ada yg boleh jimat goodla :)

bArdbOO said...

razin kena cepat2 tembam ni..mama dia jgn lupa kasi susu byk2 tau..hehe..

Ryehanna said...

To Rosie Rose: tulah pasal.. skinny beno si razin tu.. tp sbb nk rasmi cd, belasah je..

To Amal: Yup! trying to save on disposable diapers... maleh nak beli...

To Bardboo: susu mmg bagi, tp skinny jgk. alahai...

deena awanis said...

good job dear!!xpe..pelan2 kayuh..dina pun start ngan half time CDing..alhamdulillah now dah almost 4 months gak x beli DD..tp sasau pulak tgk dorang dok buat GB kat MCDP tu kan..hahahaha..me tengah waiting for my weehuggers n flip ni..;-)

Ryehanna said...

tau.. tgk nama Deena kt gb sakinah. ana ada jgk order Blueberry seketui. tp xbyr depo pn.hopefully nnt ada ar. haha...

mmg gile tgk diorg buat GB la pre-order la..huhu... ana lak tgh tgg GB Grovia otw.. :P

mommie yuyu said...

kecik nya tuan badan..muat eh CS dgn dia.yuyu mmg nk beli.tp tgu baby lahir dulu..ana buat la entry pasal CD nnt.boleh buat rujukan.mana yang terbaik dan website yang jual..

Ryehanna said...

muat jer...kena pandai2 adjust la..ana mmg beli One Size Diaper je cos leh thn smpai baby besar... insya Allah.. nnt ana tls ttg CD yer..