Wednesday, December 15, 2010

Masak

bismIllah...


Bila bace entry Hanis Zalikha tentang Resepi Lauk-Pauk Mudah, memang aku terasa ada betulnya kat perenggan di bawah;

"...Mesti korang hairan asal tiba-tiba mama dah tak kisah anak perempuan dia tak pandai masak kan? Dulu punyalah bingit kalau anak tak masuk dapur. Lemme tell you why.. Sebab Mama tengok ramai je kawan dia yang tak reti masak langsung, zero skill dan semua perempuan macam tuh Allah jodohkan dengan lelaki pandai masak. Maka dia dah tak ambil pusing kalau anak dia pun tak pandai masak sebab opposite attracts, syok dapat menantu lelaki pandai masak. Kah kah kah!"


Muehehe...
Well... that is so true. Nini masa overnight umah aku pun macam terkejut tengok hubby tolong aku prepare breakfast (nasi goreng + nugget goreng je pun). Yela.. bapak aku dulu mane penah ke masak kat dapur langsung...

Aku ni bab memasak adalah sangat moderate. Biase-biase je... Takdela sampai tak tau langsung kan.. melampau la tu... dahla mak aku cikgu KH (ERT). Huahuahua. Tapi sebab utama adalah malas... tapi tak sangka lak bertemu jodoh ngan lelaki yang rajin ke dapur. And boleh/reti la memasak... kekadang, dia yang betulkan aku... :">

Orang kata, askar memang pandai masak. Yeke?? ade bini-bini askar lain nak komen?

So yes, aku rasa teori pompuan tak pandai masak bertemu jodoh ngan lelaki pandai masak tu boleh diguna pakai. Heeee...

Lagipun, memang selalu je aku jumpa kes macam ni... kalau kes pompuan terer masak and laki tak tau ape tu selalu la... kan?

Sekarang alhamdulillah... lepas kahwin ni baru la aku rajin nak masak. Terpaksa pun same gak. Nama lagi dah jadi bini orang.. kenala ke dapur... Hehehehe... sebelum ni liat nak mampos. Nini je yang selalu masak... aku bagi duit. :P

But what I enjoyed most was when we cooked together. Hubby masak lauk ni, aku masak lauk lain... tapi selalunya dia tukang menggoreng je...

Lauk lebih yang disimpan dalam fridge di rak tengah.
Abaikan benda lain yang tak bersusun.
Ade cili blended dalam tupperware, tin berisi jem dan kaya, bla bla bla...


Well... tengah belajar nak budget supaya masak tak berlebih sangat... Paham-paham jela kalau dah simpan dalam peti ais ni, kadang-kadang sampai lupe... lastnye buang... bazir je. huhuh

Pagi ni tetiba mood nak menambah resepi tiba-tiba muncul. Malam kang nak memasak-masak lagi...

K lah, dah nak lunch time. Nak balik umah panaskan lauk and mamam. Byeeeeee...



alhamdulIllah...

0 comments: